The humorous discourse and the deconstruction of stereotypes about women in television production
DOI:
https://doi.org/10.33448/rsd-v10i14.22564Keywords:
Discourse; Joke; Stereotype.Abstract
This article presents an analysis of jokes, whose discursive object is the woman, with the purpose of discursively analyzing the meaning effects of this deconstruction in the jokes' text. To achieve this purpose, the work is based on the perspective of French Discourse Analysis, from considerations supported by the notions of discourse, discursive formation, production of meaning, stereotypes and the identity of women. The research is based on a descriptive bibliographic study, through which an analysis of five jokes broadcast by the program will be carried out. It was found that jokes are produced based on sexist and stereotyped discourses related to the identity and social role assigned to women, in order to produce meanings that deconstruct these representations. It is possible to affirm that the humorous discourse conveyed by the television program “Zorra” works in the sense of an attempt to deconstruct the stereotyped identity of women, in a different direction than the programs of this television genre, reaffirm these stereotypes.
References
Bortoni-Ricardo, S. M. (2008). O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola. 135p. (Série Estratégias de Ensino, n. 8.).
Brandão, H. H. N. (2012). Introdução à análise do discurso. (3a ed) Editora da Unicamp.
Bezerra, C. T. P., & Domingos, J. (2017). Memória discursiva e interdiscursividade: um diálogo entre gerações na (des)construção da Amélia. Discursividades. Revista do Depto de Letras e Artes da UEPB., (1). 23- 42.
Fernandes, C. A., & Sá, I. (2021). Análise do Discurso - reflexões introdutórias. Pontes editores.
Fiorin, J. L. (2017). Introdução ao pensamento de Bakhtin. Contexto.
Freitas, G. C. (2011). Entendendo a piada: uma análise linguística.
Grossi, M. P. (2000). Identidade de Gênero e Sexualidade. Estudos de Gênero - Cadernos de Area 9, Goiânia, 9, 9-46.
Gruda, M. P. P. (2011). Uma Análise do Discurso do Humor. Travessias (UNIOESTE. Online), 5, 747-760.
Joanilho, A. L., & Joanilho, M. P. G. (2012). Enunciado e discurso em Michel Foucault. Língua e instrumentos Linguísticos, 1. 27-41.
Màziere, F. (2007). A análise do discurso. Parábola Editorial.
Minois, G. (2003). História do riso e do escárnio. Tradução de Maria Elena O. Ortiz Assumpção. UNESP.
Orlandi, E. P. (1999). Análise de discurso – Princípios & Procedimentos. Pontes.
Orlandi, E. P. (2010). Introdução a ciência da linguagem: discurso e textualidade. (2a ed.) Pontes editores.
Atti, A. R. (2012). A noção de sujeito discursivo. Fragmentum (UFSM), 1, 18-21.
Pereira, A. S., et al. (2018). Metodologia da pesquisa científica. UFSM.
Pereira, T. M. A. (2017). O corpo da mulher en(cena) no espetáculo da publicidade. Discursividades. Revista do Depto de Letras e Artes da UEPB. Campina Grande-PB, 2. 97- 122.
Possenti, S. (2005). Os humores da língua: análises linguísticas de piadas. (4a ed.) Mercado de Letras.
Rocha, E. M. A (2018). (Re)produção do estereótipo nas piadas: sobre os sentidos do humor. Discursividades. Revista do Depto de Letras e Artes da UEPB. 3. 48- 64.
Schneiders, C. M., & Klein, M. S. (2019). Efeitos do ideológico e do histórico nos discursos em circulação. In: Caderno de Linguagem e Sociedade, 20 (1). p. 201-219.
Silva, P. C. D. (2016). Utilização dos programas de estereótipo da figura do humor na tv brasileira: uma análise linguístico-discursiva sobre os efeitos do senso de humor no gênero humorístico. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, 3 (1), 55-68.
Simões JR, A. C. (2004). Memória e discurso: “O lampião da esquina” e a construção da identidade homossexual. In: VIII Congresso Nacional de Lingüística e Filologia, 2004, Rio de Janeiro. Cadernos do CNLF, 5.
Travaglia, L. C. (1990). Uma introdução ao estudo do humor pela linguística. D.E.L.T.A, 6(1), 55-82.
Vale, A. R. O. (2012). Estereótipos na publicidade mascarados no discurso humorístico: HOPE ensina. In: Leandro, M. L. S., Aranha S. D. G., & Pereira, T. M. A. (orgs.). Os sentidos (des)velados pela linguagem. Ideia, 73-93.
Vale, A. R. O. (2015). “Bichas”: a construção da identidade do sujeito homoerótico no discurso humorístico. In.: Silva, P. D. S. (org.) Escrit@s sobre gênero e sexualidades. Scortecci, 71-82.
Endereços eletrônicos
A praça é nossa. (2017). Sangue reclama de ter que lavar louça. https://www.youtube.com/watch?v=8XS7zQQ8Wiw.
Gshow: zorra. (2019). Mulher no barbeiro. https://gshow.globo.com/programas/zorra/2019/episodio/2019/06/01/videos-do-episodio-dezorra-de-sabado-01-de-junho.ghtml#video-7661780-id.
Gshow: zorra. (2019). Famosinha do motel. https://gshow.globo.com/programas/zorra/2019/episodio/2019/06/29/videos-do-episodio-dezorra-de-sabado-29-de-junho.ghtml#video-7730162-id.
Gshow: zorra. (2018). Posso passar a mão? https://gshow.globo.com/programas/zorra/2018/episodio/2018/07/21/videos-de-zorra-desabado-21-de-julho.ghtml#video-6889319-id
Gshow: zorra. (2018). Princesas empoderadas.https://gshow.globo.com/programas/zorra/2017/episodio/2018/01/13/videos-de-zorra-desabado-13-de-janeiro.ghtml#video-6420867-id
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 José Domingos; Thiago Domingos da Silva Ferreira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2) Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.