Digital games in Mathematics teaching and learning processes: A focus on high school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33448/rsd-v11i10.32748

Keywords:

Digital games; Math; High school.

Abstract

Digital games gain, every day, more space in contemporary society. Educational establishments already demonstrate this concern to meet this new educational demand, seeking to insert games into their environments. Given this reality, the present work presents a Systematic Literature Review (RSL) about the use of digital games in mathematics teaching with an application aimed at high school students. Five databases were used to obtain the RSL studies, namely: Google Scholar, ERIC, CAPES Periodicals, Gale Academic OneFile and JSTOR. According to the results obtained, it is clear that the application of games to high school students in the discipline of mathematics is still a little explored field, there are demands for more research and studies in this area. On the other hand, in the articles analyzed in this RSL, it was observed that all of them report the great potential that digital games can bring to high school students in terms of participation, involvement and engagement in their mathematical learning process.

Author Biographies

Francisco Bruno Nascimento da Rocha, UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ

Mestrando do programa de pós-graduação em tecnologia educacional da Universidade Federal do Ceará.
Especialista em qualificação do ensino de matemática no estado do Ceará pela Universidade Federal do
Ceará (UFC). Professor de matemática da escola Professor Jáder Moreira de Carvalho (Fortaleza-CE).

Juliana Evaristo Costa, Universidade Federal do Ceará

Mestranda do programa de pós-graduação pela Universidade Federal do Ceará. Especialista em
psicopedagogia institucional e clínica pelo Instituto Superior de Teologia Aplicada (2013). Professora de
matemática e coordenadora escolar da Escola de Ensino Médio Governador Gonzaga Mota (Crateús-CE).

José Gilvan Rodrigues Maia, Universidade Federal do Ceará

Doutor em ciência da computação pela Universidade Federal do Ceará (2010). Professor titular da
Universidade Federal do Ceará. Tem experiência na área de ciência da computação, com ênfase em visão
computacional, jogos digitais e computação gráfica.

José Aires de Castro Filho, Universidade Federal do Ceará

Doutor em mathematics education da University Of Texas At Austin (2000). Professor titular da Universidade
Federal do Ceará. É líder do Grupo de Pesquisa e Produção em Ambientes Interativos e Objetos de
Aprendizagem (PROATIVA) desde 2004. Atua principalmente nos seguintes temas: informática educativa e
educação matemática.

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Published

27/07/2022

How to Cite

ROCHA, F. B. N. da; COSTA, J. E.; MAIA, J. G. R.; CASTRO FILHO, J. A. de . Digital games in Mathematics teaching and learning processes: A focus on high school. Research, Society and Development, [S. l.], v. 11, n. 10, p. e183111032748, 2022. DOI: 10.33448/rsd-v11i10.32748. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/32748. Acesso em: 18 apr. 2024.

Issue

Section

Teaching and Education Sciences