Learning through educational game: an experience with children, youth and adults with Down syndrome

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33448/rsd-v9i6.3309

Keywords:

Educational games; Down Syndrome (DS); Students; Dengue Zero.

Abstract

Through various playful activities, the institution Vitória Down has been complementing the educational process of children, young people and adults with Down Syndrome (DS) in the state of Espírito Santo. The application of several educational games to students has been used in the literature as a source of learning and development for students with Down Syndrome. Therefore, taking the context of the institution Vitória Down as a reference, this study sought to observe and conduct the interaction of 10 students with DS through the application of the mobile game Dengue Zero in their teaching-learning process. Despite some difficulties in understanding and interpreting the “stages” of the game, the fact that students are constantly in contact with electronic equipment and use of the internet was crucial for these students to be successful in their teaching-learning process.

References

Alves, D. K., Ramson, B. P., Oliveira, T. M. & Lima, M. J. P. F. (2019). Utilizando exergames para inclusão e promoção da saúde de pessoas com deficiência. In: 37º Seminário de Extensão Universitária da Região Sul (37º SEURS). Anais... 2019.

Alves, T. R., Blascovi-Assis, S. M., Lopes, P. B., Romano, R. G., Prado, V. A. A. & Cymrot, R. (2017). Jogos virtuais: desempenho de jovens com síndrome de down. Licere, Belo Horizonte, 20(2), jun.

Andrade, G. O., Dengue Zero: um jogo educacional como recurso de combate ao mosquito Aedes Aegypti para crianças com Síndrome de Down (2019). Dissertação (Mestrado em Telemedicina e Telessaúde), Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.

Andrade, G.O., Brandão, N.S., Moreira, S.A.S., Rodrigues, C. K. & Silva, G. P. (2018). Learning object "Come Learn" as an educational resource for the statistics discipline. In 2018 XIII Latin American Conference on Learning Technologies (LACLO) (pp. 416-421). IEEE.

Anhão, P.P.G., Pfeifer, L.I. & Santos, J. L. (2010). Interação social de crianças com síndrome de Down na Educação Infantil. Rev. Bras. Educ. Especial, Marília, 16(1): 31-46.

Barbosa, C. L.; Dantas, R. F. (2014). Estudo sobre a aplicação de jogos educativos de computador no processo de ensino-aprendizagem de crianças com necessidades educacionais especiais. In: Congresso Nacional de Educação. Anais... 2014.

Brandão, A., Joselli, M. (2015). Jecripe 2: estimulação da memória, atenção e sensibilização fonológica em crianças com Síndrome de Down. In: Proceedings of the XIV Brazilian Symposium on Games and Digital Entertainment, SBGAMES, Anais... (15), pp. 518-525, 2015.

Brandão, N. S.; Moreira, S. A. S. (2019). Educação, Diversidade e Inclusão: oficina de memória e apoio pedagógico para jovens e adultos com síndrome de Down. In: Guilherme, W. D. Educação Inclusiva e contexto social: questões contemporâneas 2. Ponta Grossa: Editora Atena, 2019. p. 290-299.

Brasil (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF, 1988. Disponível em: http://bit.ly/1bJYlGL. Acesso em: 20 de setembro de 2020.

Camillo, C. M. (2020). Concepções dos estudantes de uma escola do campo sobre tecnologias digitais de informação e comunicação. Reseach, Society and Development. 9(4). doi: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i4.3006.

Cristiane, T. & Lima, S., (2007). Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Revista Katalysis, 10 (esp), pp. 37–45, 2007.

Diatel, M., Carvalho, M. F., Hounsell, M. S. (2016). MoviPensando: Um Jogo Sério para o Desenvolvimento Cognitivo e Motor de Crianças com Síndrome de Down. SBGames, Anais... 2016.

Farias, E. H., Hounsell, M. S., Blume L. B., OTT, F. R., cordovil, F. V. P. (2013). MoviLetrando: Jogo de Movimentos para Alfabetizar Crianças com Down. SBIE, Anais... 2013.

Freitas Junior, N. I.; De Freitas, N. M. C. (2013). Objetos de aprendizagem para o ensino da história: uma busca na web. Revista Latino-Americana de História, 2(6): 752-766.

Gonçalves, R. M. (2020). O uso das novas tecnologias de comunicação favorecendo a aprendizagem do ensino de ciências no ensino fundamental anos iniciais. Reseach, Society and Development. 9(2). doi: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i2.2065.

Herrero, L.; Theirs, C. I.; Ruiz-Iniesta, A.; Gon´Zales, A.; Sanchez, M.; Perez-Nieto, M. A. (2019). Visuospatial processing improvements in students with Down Syndrome through the autonomous use of technologies, British Journal of Educational Technology, 50(4): 2055-2066.

Lucisano, R. V., Pfeifer, L. I., Panuncio-Pinto, M. P., Anhão, P. P. G., Santos, J. L. F. (2011). Interação social de crianças pré-escolares com síndrome de down. Rev. NUFEN, São Paulo, 3(2): 97-115.

Menezes, L. D. C. Verificação da análise de desempenho na síndrome de Down por meio de jogo de labirinto em telefone móvel (2016). Dissertação (Mestrado em Ciências da Reabilitação), Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.

Moreira, S. A. S., Brandão, N. S., Belcavello, M. P. P. dos S., Andrade, G. de O. (2017). The presence of TIC in the teaching-learning process of youth and adults with Down syndrome: The game as didactic-pedagogical resource. In 2017 Twelfth Latin American Conference on Learning Technologies (LACLO) (pp. 1-7). IEEE.

Nascimento, M. C. do.; Gomes. G. R. R. (2020). Formação continuada docente para a utilização das TIC no processo de ensino e aprendizagem. Reseach, Society and Development. 9(2). doi: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i2.1998.

Paiva, C. A.; Tori, R. (2017). Jogos Digitais no Ensino: Processos cognitivos, benefícios e desafios. In: SBC – Proceedings of SBGames XVI SBGames. Anais... 2017.

Pereira, A.S. et al. (2018). Metodologia da pesquisa científica. [e-book]. Santa Maria. Ed. UAB/NTE/UFSM. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/15824/L ic_Computacao_Metodologia-Pesquisa-Cientifica.pdf?sequence=1. Acesso em: 28 março 2020.

Prestes, A. C.; Duarte, S. C.; Lima, S. A. de. (2019). A utilização de jogos eletrônicos na estimulação psicomotora e cognitiva de crianças com Síndrome de Down, Faculdade de Sant’ Ana em Revista, Ponta Grossa, 5(1): 70-85.

Reis, D. A. dos; Vieira Junior, N. (2019). Games como estratégia de ensino de ciências para abordar o saneamento básico. Reseach, Society and Development. 8(12). doi: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v8i12.1653

Santana, P. F. C; Fortes, D. X; Porto, R. A. (2016) Jogos Digitais: A utilização no processo Ensino Aprendizagem. Revista Científica da FASETE. 1: p. 218- 229.

Silva, N. R. S. Da.; Sales, M. J. L.; Melo, A. M.; Lobato, A. (2019). As Aventuras de Kalebinho: Software Facilitador no Processo Ensino-Aprendizagem da Matemática e do Alfabeto para crianças Portadoras da Síndrome de Down. Revista de Tecnologia da Informação e Comunicação da Faculdade Estácio do Pará. 2(3): 15-21.

Uehara, F. M., Monteiro, M. I., Mill, D. R. S., Fiscarelli, S. H. (2017). O uso de objetos de aprendizagem no ensino fundamental: um estudo bibliométrico. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, 12(esp. 2): 1539-1553.

Published

08/04/2020

How to Cite

ANDRADE, G. de O.; MOREIRA, S. A. S.; BRANDÃO, N. S. Learning through educational game: an experience with children, youth and adults with Down syndrome. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 6, p. e07963309, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i6.3309. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/3309. Acesso em: 24 apr. 2024.

Issue

Section

Education Sciences