Impacts of gamification adoption on students' performance in Mathematics discipline
DOI:
https://doi.org/10.33448/rsd-v11i15.36628Keywords:
Elementary School; Active methodologies; Game; Learning.Abstract
Teaching Mathematics is a challenge for teachers, especially in elementary school. It is very common to see unmotivated students. In this scenario of limiting the evolution of indicators, as a consequence, there are increases in repetition rates. Thus, it is important to discuss the need for new educational methodologies. This study aims to analyze what impacts the adoption of gamification can have on the performance of elementary school students in Mathematics. The research has a bibliographic character, and the survey consisted of consulting scientific articles published in the last ten years.. The results indicate that gamification enables the construction of knowledge in the short term, the increase in the quality of teaching and the reduction of school dropout. Gamification is an excellent tool to increase students' interest in mathematics.
References
Alves, M. M., & Teixeira, O. (2014) Gamificação e objetos de aprendizagem: contribuições da gamificação para o design de objetos de aprendizagem. In: Fadel, Luciane Maria; et al. Gamificação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural.
Anastasiou, L. das G. C., & Alves, L. P. (Org.). (2003) Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville: UNIVILLE.
Azevedo, G. T., Maltempi, M. V., & Lyra-Silva, G. G. M. V. (2018) Processo formativo do aluno em matemática: jogos digitais e tratamento de Parkinson. Zetetike, 26 (3), 569-585. doi.org/10.20396/zet.v26i3.8651962
Barbosa, F. E., Pontes, M. M., & Castro, J. B. (2020) A utilização da gamificação aliada às tecnologias digitais no ensino da matemática: um panorama de pesquisas brasileiras. Revista Prática Docente, 5 (3), p. 1593-1611. doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1593-1611.id905
Bastos, C. C. Metodologias Ativas, 2006.
Bastian, I. V. O Teorema de Pitágoras. 2000. Dissertação de mestrado (Mestrado em Educação Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2000.
Berbel, N. A. N. (2011) As metodologias ativas e a promoção da autonomia dos estudantes. Semana: Ciências Sociais e Humanas, 32 (1), 25-40. doi.org/10.5433/1679-0359.2011v32n1p25
Busarello, R. I., Ulbricht, V. R., & Fadel, L. M. (2014) A gamificação e a sistemática de jogo: conceitos sobre a gamificação como recurso motivacional. In: Fadel, L. M.; et al. Gamificação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural.
Carvalho, E. F. G., Silva, T. G. R., Scipião, L. R. N. P., Neto, C. A. A., Andrade, W. M., Neto, J. E. O., Ferreira, A. D., & Santos, M. J. C. (2021) As tecnologias educacionais digitais e as metodologias ativas para o ensino de matemática. Brazilian Journal of Development, 7 (1), p. 3153-3169. doi.org/10.34117/bjdv7n1-214
Costi, A. (2018) Processos produtivos, anos iniciais do Ensino Fundamental e ensino de Matemática: um estudo etnomatemático. 2018. 131 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ciências Exatas) – Centro Universitário Univates, Lajeado.
D’Ambrósio, B. S. (2005) Conteúdo e metodologia na formação de professores. In: Fiorentine, D., Nacarato, A. M. (orgs.). Cultura, formação e desenvolvimento profissional de professores que ensinam matemática. São Paulo: Musa EDITORA, Campinas, SP: GEPFPM-PRAPEM-FE/UNICAMP.
Daouk, Z., Bahous, R., & Bacha, N. N. (2016) Perceptions on the effectiveness of active learning strategies. Journal of Applied Research in High Education, 8 (3), 360-375. doi.org/10.1108/JARHE-05-2015-0037
Dias, T. J. F., Carneiro, R. dos S., Silva, K. F., & Carneiro, R. dos S. (2022) Tendências metodológicas em educação matemática: uma revisão de literatura. Research, Society and Development, 11 (6). doi.org/10.33448/rsd-v11i6.29362
Fadel, L. M., & Ulbricht, V. R. (2014) Educação Gamificada: valorizando os aspectos sociais. In: Fadel, L. M., Ulbricht, V. R., Batista, C. R., Vanzin, T. (Org.). Gamificação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 6-10.
Fardo, M. L. (2013) A gamificação aplicada em ambientes de aprendizagem. Renote – Novas Tecnologias na Educação, 11 (1). doi.org/10.22456/1679-1916.41629
Garcia, A. (2015) Gamificação como prática pedagógica docente no processo ensino e aprendizagem na temática da inclusão social. 2015. Dissertação (Mestrado em Ensino, Ciências e Novas Tecnologias,) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina.
Giordano, C. C., & Silva, D. S. C. (2017) Metodologias ativas em Educação Matemática: a abordagem por meio de projetos na Educação Estatística. Revista de Produção Discente em Educação Matemática, 6 (2). https://revistas.pucsp.br/index.php/pdemat/article/view/35422
Gomes, A. P., Dias-Coelho, U. C., Cavalheiro, P. O., Gonçalvez, C. A. N., Rôças, G., & Siqueira-Batista, R. (2008) A educação médica entre mapas e âncoras: a aprendizagem significativa de David Ausubel, em busca da Arca Perdida. Revista Brasileira de Educação Matemática, 32 (1), 105-111. doi.org/10.1590/S0100-55022008000100014
Jagust, T., Botički, I., & So, H. J. (2018) Examining competitive, collaborative and adaptive gamification in young learners’ math learning. Computers and Education, 125, 444-457. doi.org/10.1016/j.compedu.2018.06.022
Kapp, K. (2012) The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. San Francisco: Pfeiffer.
Lara, I. C. M. (2004) O jogo como estratégia de ensino de 5ª a 8ª série. In: Encontro Nacional de Educação Matemática- ENEM, 8. Anais. Recife: UFPE.
Martins, L. M. de, & Ribeiro, J. L. D. (2017) Engajamento do estudante no ensino superior como indicador de avaliação. Avaliação, 22 (1), 223-247. doi.org/10.1590/S1414-40772017000100012
Morán, J. (2015) Mudando a educação com metodologias ativas. In: Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens.
Moreira, D. R., Moreira, F. A., & Ferreira, H. P. (2022) Uso da gamificação nas escolas públicas: estudo de caso em época de pandemia da Covid-19. Arquivos do Mudi, 26 (1), 238-249. doi.org/10.4025/arqmudi.v26i1.61982
Murta, C. A. R., Valadares, M. G. P. de F., & Moraes Filho, W. B. (2015) Possibilidades pedagógicas do Minecraft: incorporando jogos comerciais na educação. In: Anais do Encontro Virtual de Documentação em Software Livre.
Nacarato, A. M., Mengali, B. L. S., & Passos, C. L. B. (2011) A matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender. Belo Horizonte: Autêntica.
Pacheco, M. B., & Andreis, G. S. L. (2018) Causas das dificuldades de aprendizagem em Matemática: percepção de professores e estudantes do 3º ano do Ensino Médio. Revista Principia, 38, 105-119. doi.org/10.18265/1517-03062015v1n38p105-119
Paiva, M. R. F., Parente, J. R. F., Brandão, I. R., & Queiroz, A. H. B. (2016) Metodologias ativas de ensino-aprendizagem: revisão integrativa. Sanare – Revista de Políticas Públicas, 15 (2), 145-153. Retrieved from https://sanare.emnuvens.com.br/sanare/article/view/1049/595
Peixoto, A. G. (2016) O uso de metodologias ativas como ferramenta de potencialização da aprendizagem de diagramas de caso de uso. Período Científico Outras Palavras, 12 (2), 35-50.
Radford, L. (2014) De la teoría de la objetivación. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 7 (2), 132-150. https://www.redalyc.org/pdf/2740/274031870010.pdf
Santos, R. A. P., & Oliveira, R. F. (2018) Gamificação na educação matemática básica: uma revisão sistemática da Literatura. Repositório Institucional da UEG, Câmpus Posse. Retrieved from http://aprender.posse.ueg.br:8081/jspui/handle/123456789/197
Silva, J. B., Andrade, M. H., Oliveira, R. R., Sales, G. L., & Alves, F. R. V. (2018) Tecnologias digitais e metodologias ativas na escola: o contributo do Kahoot para gamificar a sala de aula. Revista Thema, 15 (2), 780-791. doi.org/10.15536/thema.15.2018.780-791.838
Silva, J. B., Sales, G. L., & Castro, J. B. (2019) Gamificação como estratégia de aprendizagem ativa no ensino de Física. Revista Brasileira de Ensino de Física, 41 (4). doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2018-0309
Souza, M. T. S., Silva, M. D., & Carvalho, R. (2010) Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstein, 8 (1), 102-106. doi.org/10.1590/s1679-45082010rw1134
Souza, S. F., Neves, C. L. S., & Quarto, L. C. (2021) Reflexões relacionadas ao uso da gamificação no ensino de matemática. Revista Transformar, 15 (1), 211-231. Retrieved from https://www.fsj.edu.br/transformar/index.php/transformar/article/view/572/298
Vianna, Y., Vianna, M., Medina, B., & Tanaka, S. (2013) Gamification, Inc: como reinventar empresas a partir de jogos. (1ª. ed.): MJV Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Deise Pereira Gonçalves Santos; Lenilson Olinto Rocha; Tayanara Menezes Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2) Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.