Main themes of academic research on music teaching in High School
DOI:
https://doi.org/10.33448/rsd-v11i15.37311Keywords:
Music teaching; High school; Burning themes; Musical education; Literature review.Abstract
The objective of the study was to understand what are the main themes of research related to music teaching in high school. To this end, a qualitative research was carried out to analyze the content of 16 articles retrieved in Revista da Abem and in the repositories of Scielo and Capes. The theoretical basis was based on principles referring to the teaching of music in high school. The findings showed that the main themes of academic research on music teaching in high school are: high school students' musical preference; training of high school music teachers and pedagogical proposals; music teaching in high school; legislation on Music Education in High School; and relationships, conceptions and musical culture of high school students.
References
Amato, R. C. F. (2006). Breve retrospectiva histórica e desafios do ensino de música na educação básica brasileira. Revista Opus, 12, 144-166.
Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo. Edições 70.
Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1994). Investigação qualitativa em educação: uma introdução as teorias e aos métodos. Porto: Porto Editora.
Borges, A. S., & Richit, A. (2020). Desenvolvimento de saberes docentes para o ensino de música nos anos iniciais. Cadernos de Pesquisa, 50, 555-574.
Borges, A. S. (2021). Principais temáticas de pesquisa sobre a formação de professores de música desde a Lei 11.769/2008. Cadernos da Fucamp, 20, 41-58-
Borges, A. S., & Delgado, A. C. C. (2022). Formação continuada de professores não especialistas em música: construindo saberes. Brazilian Journal of Development, 8, 65189-65199.
Brasil. (1996). Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional.
Brasil. (2005). Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Diário Oficial da União, Brasília, 17 fev. 2017.
Brasil. (2008). Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei nº 11.769, de 18 de agosto de 2008. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, Lei de Diretrizes e Bases da Educação, para dispor sobre a obrigatoriedade do ensino de música na educação básica.
Brasil. (2016). Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei nº 13.278, de 2 de maio de 2016. Altera o § 6º do art. 26 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que fixa as diretrizes e bases da educação nacional, referente ao ensino de arte.
Brasil. (2018). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília.
Cuervo, L., & Maffioletti, L. A. (2009). Musicalidade na performance: uma investigação entre estudantes de instrumento. Revista da ABEM, 21, 35-43.
Cunha, S. M. (2014). Eu canto para você: saberes musicais de professores da pequena infância. Tese (Doutorado –Programa de Pós-Graduação em Educação. Área de Concentração: Psicologia e Educação), Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo.
Diniz, L. N., & Del Bem, L. (2006). Música na educação infantil: um mapeamento das práticas e necessidades de professoras da rede municipal de ensino de Porto Alegre. Revista da ABEM, 15, 27-37.
Galizia, F. S. (2009). Educação musical nas escolas de ensino fundamental e médio: considerando as vivências musicais dos alunos e as tecnologias digitais. Revista da ABEM, 21, 76-83.
Galizia, F. S. (2011). O pedagogo e o ensino de música nas escolas. EdUFSCar.
Galvão, M. C. B., & Ricarte, I. L. M. (2020). Revisão sistemática de literatura: conceituação, produção e publicação. LOGEION: Filosofia da informação, 6, 57-73.
Gauthier, C., [et al]. (2013). Por uma teoria da pedagogia: pesquisas sobre o saber docente. (3a ed.) Unijuí.
Hummes, J. M. (2004). Por que é importante o ensino de música? Considerações sobre as funções da música na sociedade e na escola. Revista da ABEM, 11, 17-25.
Kleber, M. O., & Cacione, C. E. S. (2010). Uma experiência interdisciplinar no curso de licenciatura em música da Universidade Estadual de Londrina. Revista da ABEM, 23, 75-83.
Lautério, T. C. B., & Figueiredo, S. L. F. (2021). O ensino de música nos cursos técnicos integrados ao ensino médio: uma revisão da literatura. Revista Thema, 19, 37-52.
Lopes, J. P. M. (2018). O componente curricular de Arte/Música na Educação Profissional: a visão do docente a respeito do currículo dos Cursos Técnicos Integrados ao Ensino Médio dos Institutos Federais. 2018. 297 f. Tese (Programa de Pós-graduação em Música) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
Machado, D. D. (2004). A visão dos professores de música sobre as competências docentes necessárias para a prática pedagógico-musical no ensino fundamental e médio. Revista da ABEM, 37-45.
Monti, E. M. G. (2016). Propostas pedagógicas de Oscar Lorenzo Fernandez para o ensino da música nas escolas públicas brasileiras (1930-1931). Hist. Educ. (Online), 20, 227-238.
Moraes, R. (1999). Análise de conteúdo. Revista Educação, 22, 7-32.
North, A., & Hargreaves, D. (2007). Lifestyle correlates of musical preference: 3. Travel, money, education, employment and health. Psychology of Music, 35, 473-497.
Oliveira, O. A., & Penna, M. (2019). Impasses da política educacional para a música na escola – dilemas entre a polivalência e a formação específica. Revista Vórtex, 7, 1-28.
Penna, M. (2002). Professores de música nas escolas públicas de ensino fundamental e médio: uma ausência significativa. Revista da ABEM, 7, 7-19.
Penna, M. (2004). A dupla dimensão da política educacional e a música na escola: I – analisando a legislação e termos normativos. Revista da ABEM, 10, 19-28.
Pimentel, C. E., Gouveia, V. V., & Vasconcelos, T. C. (2005). Preferência musical, atitudes e comportamentos anti-sociais entre estudantes adolescentes: um estudo correlacional. Estudos de Psicologia, 22, 403-413.
Pereira, J. L. (2020). Relações com música na educação infantil: cenas de uma escola municipal de educação infantil em Porto Alegre/RS. Revista da Abem, 28, 344-362.
Quadros, J. F. S. J., & Lorenzo, O. (2013). Preferência musical e classe social: um estudo com estudantes de ensino médio de Vitória, Espírito Santo. Revista da ABEM, 21, 35-50.
Queiroz, L. R. S., & Marinho, V. M. (2007). Educação musical nas escolas de educação básica: caminhos possíveis para a atuação de professores não especialistas. Revista da ABEM, 17, 69-76.
Reck, A. M., & Louro, A. L. (2017). Culturas musicais religiosas: problematizações sobre o ensino de música nas escolas. Educação Unisinos, 21, 185-202.
Requião, L. (2018). Catástrofe! Interações musicais na educação infantil: experiências com estudantes de pedagogia e livros didáticos. Revista da ABEM, 26, 41-58.
Ribeiro, R. R. (2017). Educação Musical no Ensino Médio Integrado: um estudo multicaso sobre concepções e práticas curriculares com professores de música de um Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia. 2017. 279 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa.
Santos, C. B. (2012). Aula de música e escola: concepções e expectativas de alunos do ensino médio sobre a aula de música da escola. Revista da ABEM, 20, 79-92.
Santos, M. C. (2019). A educação musical na base nacional comum curricular (BNCC) - ensino médio: teias da política educacional curricular pós-golpe 2016 no brasil. Revista da ABEM, 27, 52-70.
Santos, M. C. (2020). Educação musical escolar e ensino médio: configuração e desafios para a construção democrática da escola. Revista da ABEM, 28, 405-425.
Silva, R. R. (2012). O que faz uma música “boa” ou “ruim”: critérios de legitimidade e consumos musicais entre estudantes do ensino médio. Revista da ABEM, 20, 93-104.
Soares, C. V. S. (2008). Música na creche: possibilidades de musicalização de bebês. Revista da ABEM, 20, 79-88.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Adilson de Souza Borges
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2) Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.