The benefits of using digital games to teach programming to children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33448/rsd-v11i17.38122

Keywords:

Teaching programming; Early childhood education; Digital games.

Abstract

A set of advantages of the inclusion of digital games in teaching-learning, shows the possibilities of being a rich tool in the construction of knowledge, making playing a learning and teaching activity, establishing the necessary objectives to achieve learning. The discussion about teaching digital games in education is not only useful. even a well designed game can have some disadvantages, for example: if it is not well executed, it loses its purpose; not all concepts can be explained through games; if the teacher intervenes frequently, he loses his playfulness; and when the student is forced to play at the insistence of the teacher, he becomes upset. In this sense, it is clear the need to analyze the national scientific production on the teaching and learning of digital game programming. In this context, this article has the general objective of analyzing the benefits of using digital games in teaching programming to children. The methodology used was a narrative literature review. It can be concluded that Computational thinking and programming practice become important allies in the development of problem solving. Learning to program affects skills related to logical and mathematical thinking, which are useful in many other learning processes and in the development of computational thinking. When teaching programming, students develop their cognitive minds because they stimulate thinking by developing game logic.

References

Bassedas, E., Huguet, T., & Solé, I. (2016). Aprender e ensinar na educação infantil. Artmed Editora.

Brizola, J., & Fantin, N. (2016). Revisão da literatura e revisão sistemática da literatura. Revista de Educação do Vale do Arinos-RELVA, 3(2).

Camillo, C. M., & Medeiros, L. M. (2018). A Importância dos Jogos Digitais no Contexto Escolar. Competência. Porto Alegre, 11(1).

Campos, R., & Barbosa, M. C. S. (2015). BNC e educação infantil-Quais as possibilidades?. Retratos da Escola, 9(17).

Candido, N., & Begosso, L. C. Desenvolvimento de games com KODU. XI Fórum Científico Fema-Anais.CONSTRUCT. Construct na educação. 2022. Disponível em: https://www.construct.net/en/make-games/education. Acesso em: 05 nov. 2022.

Conceição, J. H. C., & Vasconcelos, S. M. (2018). Jogos Digitais no ensino de Ciências: contribuição da ferramenta de programação Scratch. Revista Areté| Revista Amazônica de Ensino de Ciências, 11(24), 160-185.

Corsino, P. (Ed.). (2020). Educação Infantil: cotidiano e políticas. Autores Associados.

Falcão, J. M., Ventorim, S., Santos, W. D., & Neto, A. F. (2012). Saberes compartilhados no ensino de jogos e brincadeiras: maneiras/artes de fazer na Educação Física. Revista brasileira de Ciências do Esporte, 34, 615-631.

Ferreira, L. S., Santos, S. K. S., & Bonfim, C. J. L. (2021). Pensamento Computacional e Programação Scratch: uma revisão de literatura do SBIE. Anais do VIII Encontro Nacional de Computação dos Institutos Federais, 5-8.

Garlet, D., Bigolin, N. M., & Silveira, S. R. (2018). Ensino de Programação de Computadores na Educação Básica: um estudo de caso. Revista Eletrônica de Sistemas de Informação e Gestão Tecnológica, 9(2).

Geraldes, W. B. (2014). Programar é bom para as crianças? uma visão crítica sobre o ensino de programação nas escolas. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, 7(2), 105-117.

Gil, A. C. (2002). Como classificar as pesquisas. Como elaborar projetos de pesquisa, 4(1), 44-45.

Gomes, T., Melo, J., & Tedesco, P. (2016). Jogos digitais no ensino de conceitos de programação para crianças. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE) (Vol. 27, No. 1, p. 470).

Guida, S. T. (2021). Ensino de programação para crianças utilizando robôs programáveis.

Junior, J. P. R., & Benetti, I. C. (2022). Arte, interdisciplinaridade, ludicidade e inclusão: contexto escolar em foco. AYA Editora.

Khouri, C. M. B., dos Santos, G. N., & Barbosa, M. S. S. (2020). Mapeamento Sistemático em Metodologias de Ensino-aprendizagem de Programação. Revista de Ciência da Computação, 2(1), 13-27.

Kretzer, F. M., von Wangenheim, C. G., Hauck, J. C., & Pacheco, F. S. (2020). Formação Continuada de Professores para o Ensino de Algoritmos e Programação na Educação Básica: Um Estudo de Mapeamento Sistemático. Revista Brasileira de Informática na Educação, 28, 389-419.

Lira, A., Veras, A., & Araújo, F. (2022). Jogo Educacional Digital para Auxiliar no Ensino de Numerais em Libras e Lógica de Conversão dos Números. Anais do Computer on the Beach, 13, 220-227.

Medeiros, T. J., Silva, T. R., & Aranha, E. H. S. (2013). Ensino de programação utilizando jogos digitais: uma revisão sistemática da literatura. Renote, 11(3).

Mesquita, H. H. D. O. (2017). Uma abordagem para o desenvolvimento de jogos digitais educativos no ensino básico (Master's thesis, Brasil).

Monclar, R. S., Silva, M. A., & Xexéo, G. (2018). Jogos com Propósito para o Ensino de Programação. Anais do XVII Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital–SBGames, 1132-1140.

Oliveira, A. M. (2021). Ensino de programação para crianças e o desenvolvimento do pensamento computacional: algumas reflexões. In Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207 (Vol. 18, No. 1, pp. 100-113).

Oliveira, Z. R., Maranhão, D., Abbud, I., Zurawski, M. P., Ferreira, M. V., & Augusto, S. (2020). O trabalho do professor na Educação Infantil. Editora Biruta.

Pinto, U. A., & Júnior, W. M. P. Ensino de programação no ensino fundamental através do SCRATCH.

Pontes, R., Santana, J., Perkusich, M., Barbosa, A., Gomes, V., Simões, M., & Camelo, C. A. (2019, November). Avaliação de Ferramentas para Ensino de Programação para Crianças e Adolescentes. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 25, No. 1, pp. 744-752).

Ramos, D. K., & Segundo, F. R. (2018). Jogos Digitais na Escola: aprimorando a atenção e a flexibilidade cognitiva. Educação & Realidade, 43, 531-550.

Ramos, D. K., Anastácio, B. S., Silva, G. A., Venturieri, C., Stange, N., & Martins, M. E. (2018). Jogos digitais, habilidades cognitivas e motivação: percepção das crianças no contexto escolar. Proceedings of SBGames, 1159-1165.

Rôlo, E. D. F. V. S. (2021). Contributo da programação para o desenvolvimento do pensamento computacional em alunos do 1º ciclo do ensino básico: Um estudo de caso no Agrupamento de Escolas de Borba (Master's thesis, Universidade de Évora).

Santana, B., Araújo, L., & Bittencourt, R. (2019, July). Computação e eu: Uma proposta de educação em computação para o sexto ano do ensino fundamental ii. In Anais do XXVII Workshop sobre Educação em Computação (pp. 21-30). SBC.

Santana, S. J., & Oliveira, W. (2019, November). Desenvolvendo o Pensamento Computacional no Ensino Fundamental com o uso do Scratch. In Anais do XXV Workshop de Informática na Escola (pp. 158-167). SBC.

Santos, J. G., Oliveira, C., Sousa, C., Madeira, C., & Campos, A. (2019, November). Educação na faixa: um jogo 2d para o ensino da educação para o trânsito. In Anais do XXV Workshop de Informática na Escola (pp. 763-772). SBC.

Shimasaki, R., & Prado, M. E. B. B. (2021). O Ensino da Programação e o Desenvolvimento do Pensamento Lógico: uma Revisão Sistemática de Literatura. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, 22(2), 197-205.

Silva, E., Viveiro, A., & d'Abreu, J. V. V. (2018). Aprendizagem criativa na construção de jogos digitais: uma proposta educativa no ensino de ciências para crianças. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (44), 71-88.

Silva, J. C. D. (2022). Linguagem de programação e raciocínio computacional como mediadores em uma estratégia interdisciplinar no ensino de química (Bachelor's thesis).

Silva, L. E., Grande, K. C. P., Montuani, P. L., & Alves, R. C. (2018). Desenvolvimento de um jogo educativo multiplataforma utilizando a engine de criação de jogos unity. In 14ª Semana de Ciência & Tecnologia 2018-CEFET-MG.

Silva, R. R., Rivero, L., & Santos, R. P. (2021). ProgramSE: Um Jogo para Aprendizagem de Conceitos de Lógica de Programação. Revista Brasileira de Informática na Educação, 29, 301-330.

Soares, W. R. D. L. Metodologia de ensino de programação orientada ao desenvolvimento de um projeto de jogo digital com unity 2d.

Souza, F. A., Falcão, T. P., & Mello, R. F. (2021). O Ensino de Programação na Educação Básica: Uma Revisão da Literatura. Anais do XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 1265-1275.

Vieira, G. R., Nascimento, B. T. F., Lima, L. M. L., Medeiros, L. H. B., Silva, N. N., & Figueiredo, H. M. (2020). Os jogos e brincadeiras no contexto da educação infantil em Surubim-PE. Brazilian Journal of Development, 6(5), 29593-29602.

Zumpichiatti, D., SantClair, G., Moreira, J. V., & Gomide, J. (2021, July). Um Relato Sobre a Experiência do Ensino de Programação para Crianças e Jovens de Forma Remota. In Anais do XXIX Workshop sobre Educação em Computação (pp. 161-170). SBC.

Published

27/12/2022

How to Cite

GARCÊZ, A. V. .; OLIVEIRA, J. M. L. de . The benefits of using digital games to teach programming to children . Research, Society and Development, [S. l.], v. 11, n. 17, p. e239111738122, 2022. DOI: 10.33448/rsd-v11i17.38122. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/38122. Acesso em: 26 apr. 2024.

Issue

Section

Teaching and Education Sciences