Multimodality at school: analysis of the video clip “Through the eyes of a child”, by Emicida
DOI:
https://doi.org/10.33448/rsd-v8i2.634Keywords:
Teaching. Multimodality. Multiliteracy. Video clip.Abstract
Considering the indication of the National Curricular Common Base (BNCC), in order to work with the digital culture, this article aims to analyze the video “Through the eyes of a child” by the rapper Emicida, in order to investigate the different modes of meaning that make up the multimodal text. For this, we use qualitative research, with a descriptive and analytical approach. The epistemological construct deals with the theory of the music video genre and multimodality. The analysis indicated the proficuity of work with multimodality, since it allows the teacher to address aspects related to gender. In addition, the video clip is part of the social practice of the student, therefore, justifies the study of this genre.
References
BAKHTIN, Mikhail M. Estética da criação verbal. 5. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.
BAKHTIN, Mikhail M.; VOLOSHÍNOV, Valentin N. Marxismo e filosofia da linguagem. 14. ed. São Paulo: Hucitec, 2010 [1929].
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: Ministério da Educação, 2017.
CRUZ, Vilma Aparecida Gimenes. Metodologia da pesquisa científica. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2009.
DAURICIO, Juliana Schiavetto. Multimeios aplicados à educação. – Londrina: Editora e Distribuidora Educacional S. A., 2017.
EMICIDA. Aos olhos de uma criança (trilha sonora de O Menino e o Mundo). 2013. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=cpOb3db_Xuc>. Acesso em: 28 ago. 2018.
GASPARIN, João Luis. Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2007.
KOHAN, W. O. (org.). Lugares da infância: filosofia. Rio de Janeiro: DP&A, 2004. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/alea/v17n2/1517-106X-alea-17-02-00216.pdf>. Acesso em: 12 set. 2018.
KRESS, G; VAN LEEUWEN, T. Multimodal discourse: The modes and media of contemporary communication. Londres: Arnold; New York: Oxford University, 2001.
KRESS, G; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. London: Routledge, 2006.
MACHADO, Arlindo. A arte do vídeo. São Paulo: Brasiliense, 1997.
MACHADO, Arlindo. A televisão levada a sério. São Paulo: Senac, 2001.
MARTINEC, R.; SALWAY, A. A system for image-text relation in new (and old) media. Visual Communication, New York, v. 4, n. 3, p. 337-71, 2005.
MELO, Edsônia de Souza Oliveira; OLIVEIRA, Paulo Wagner Moura de; VALEZI, Sueli Correia Lemes. Gêneros Poéticos em interface com gêneros multimodais. ROJO, ROXANE; MOURA, Eduardo. (Orgs.). Multiletramentos na escola. – São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
MUNDY, John (1999). Popular music on screen: from Hollywood musical to music video. Manchester: Manchester University Press.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes Curriculares da Educação Básica: Língua Portuguesa. Curitiba: SEED, 2008.
PULLINO, L.H.C.Z. Lugares de infância: A filosofia no cotidiano da Educação Infantil. In: A. C. Pereira, (org.) O educador no cotidiano das crianças: organizador e problematizador. Série Mesa Educadora para a primeira infância: Vol. III. pp 136- 155. Brasília: Gerdau, Fundação Maurício Sirotsky Sobrinho, 2011.
PULINO, L.H.C.Z. Narrativas, infância e educação: reflexões e perspectivas. In: Linhas críticas, Brasília, DF, v.23, n.51, p. 412-427, jun. 2017 a set. 2017.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 10 ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.
SOARES, Thiago. Videoclipe: o elogio da desarmonia. Recife: Livro Rápido, 2004.
SOUZA, Ana Lúcia Silva. Letramentos de reexistência: poesia, grafite, música, dança: hip-hop. – São Paulo: Parábola Editorial, 2011.
TAJRA, Sanmya F. Informática na educação: novas ferramentas pedagógicas para o professor na atualidade. 9. ed. São Paulo: Érica, 2012.
VYGOTSKY, Lev Seminovitch. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2) Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.