The use of virtual reality in rehabilitation of postural changes in young adults

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33448/rsd-v9i10.9337

Keywords:

Virtual Reality; Rehabilitation; Posture.

Abstract

Introduction: Over time, individuals suffer direct interference stumuities in their posture, leading to imbalance and disharmony in osteomyoarticular synergism, bringing negative consequences about the ideal postural alignment. Objective: to verify the effect of virtual reality on the rehabilitation of postural deviations in sedentary male individuals. Methods: This is a near-experimental and quantitative study composed of 10 sedentary male individuals, aged between 18 and 40 years. In which, initially, sociodemographic and clinical data were collected; subsequently performed an evaluation, in the anterior, posterior and lateral views through the postural evaluation form. The intervention consisted of 5 10-minute sessions on the Nintendo console®, for feedback the balance board and the Wii Fit program ®. Results: No differences were found in any postural point evaluated. Conclusion: In the present study there were no trends of improvement in the correction of postural changes, showing no corrective effects on postural deviations of the individuals evaluated.

References

Braz, N. F. T., Dutra, L. R., Medeiros, P. E. S., Scianni, A. A., & de Morais Faria, C. D. C. (2018). Eficácia do Nintendo Wii em desfechos funcionais e de saúde de indivíduos com doença de Parkinson: uma revisão sistemática. Fisioterapia e Pesquisa, 25 (1), 100-106. Doi: 10.1590/1809-2950/17131825012018

Deguirmendjian, S. C., de Miranda, F. M., & Zem-Mascarenhas, S. H. (2016). Serious game desenvolvidos na saúde: Revisão integrativa da literatura. Journal of Health Informatics, 8 (3), 110-116. Recuperado de: http://www.jhi-sbis.saude.ws/ojs-jhi/index.php/jhi-sbis/article/view/410/267

Detsch, C., Luz, A. M. H., Candotti, C. T., Oliveira, D. S. D., Lazaron, F., Guimarães, L. K., & Schimanoski, P. (2007). Prevalência de alterações posturais em escolares do ensino médio em uma cidade no Sul do Brasil. Revista Panamericana de Salud Publica, 21 (4), 231-238. Recuperado de: https://www.scielosp.org/article/rpsp/2007.v21n4/231-238/#

Dos Santos, A. M. C. D., do Amaral, C. P., Oliveira, M. R. T. O., de Souza Bastos, V. C., do Nascimento, L. S. G., da Cunha, E. F., & de Araújo, M. D. G. R. (2014). Alterações Posturais da Coluna Vertebral em Indivíduos Jovens Universitários: Análise por Biofotogrametria Computadorizada. Saúde e Pesquisa, 7 (2), 191-198. Recuperado de:

https://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/saudpesq/article/view/3447/2368.

Franciulli, P. M., da Silva, G. G., Bigongiari, A., Barbanera, M., Neto, S. E. R., & Mochizuki, L. (2016). Equilíbrio e ajuste postural antecipatório em idosos caidores: efeitos da reabilitação virtual e cinesioterapia. Revista Acta Fisiátrica, 23 (4), 191-196. Doi: https://doi.org/10.5935/0104-7795.20160036.

Gonçalves, G. B., Leite, M. A. A., Orsini, M., & Pereira, J. S. (2014). Effects of using the nintendo wii fit plus platform in the sensorimotor training of gait disorders in Parkinson’s disease. Neurology international, 6 (1), 5048. Doi: 10.4081/ni.2014.5048.

Jeka, J., Oie, K. S., & Kiemel, T. (2000). Multisensory information for human postural control: integrating touch and vision. Experimental Brain Research, 134 (1), 107-125. Doi: https://doi.org/10.1007/s002210000412.

JOÃO SMA. Avaliação postural. Departamento de Fisioterapia, Fonoaudiologia e Terapia Ocupacional.2009; 16. Disponível em: http://www.fm.usp.br/fofito/fisio/pessoal/biomecanicaonline/complexos/pdf/Postura.

Lopes, G. L. B., Yano, K. M., Tavares, N. S. A., de Oliveira Rego, I. A., Marinho, R. I., de Melo, L. P., & da Costa Cavalcanti, F. A. (2013). Influência do tratamento por realidade virtual no equilíbrio de um paciente com paralisia cerebral. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, 24 (2), 121-126. Doi: https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v24i2p121-126.

Marques, N. R., Hallal, C. Z., & Gonçalves, M. (2010). Características biomecânicas, ergonômicas e clínicas da postura sentada: uma revisão. Fisioterapia e pesquisa, 17 (3), 270-276. Doi: https://doi.org/10.1590/S1809-29502010000300015.

Junior, R. S. M., Carvalho, R. J. P., da Silva, E. B., & Bastos, F. G. (2011). Efeito da reabilitação virtual em diferentes tipos de tratamento. Revista de Atenção à Saúde, 9 (29), 56-63. Doi: https://doi.org/10.13037/rbcs.vol9n29.1331

Potasz, C. (2010). Bloqueios químicos como auxiliares na reabilitação de crianças com paralisia cerebral. Revista Neurociências, 18 (2), 172-178. Doi: 10.4181/RNC.2010.18.172

Santos, C. I. S., Cunha, A. B. N., Braga, V. P., Saad, I. A. B., Ribeiro, M. Â. G., Conti, P. B. M., & Oberg, T. D. (2009). Ocorrência de desvios posturais em escolares do ensino público fundamental de Jaguariúna, São Paulo. Revista Paulista de pediatria, 27 (1), 74-80. Doi: https://doi.org/10.1590/S0103-05822009000100012.

Schiavinato, A. M., de Carvalho Machado, B., de Araújo Pires, M., & Baldan, C. (2011). Influência da realidade virtual no equilíbrio de paciente portador de disfunção cerebelar. Revista Neurociências, 19 (1), 119-127. Doi: https://doi.org/10.34024/rnc.2011.v19.8422.

Şimşek, T. T., & Çekok, K. (2016). The effects of Nintendo Wii(TM)-based balance and upper extremity training on activities of daily living and quality of life in patients with sub-acute stroke: a randomized controlled study. International Journal of Neuroscience, 126 (12), 1061-1070. Doi: 10.3109 / 00207454.2015.1115993

Shih, C. H. (2010). A standing location detector enabling people with developmental disabilities to control environmental stimulation through simple physical activities with Nintendo Wii Balance Boards. Research in Developmental Disabilities, 32 (2), 699-704. Doi: 10.1016/j.ridd.2010.11.011.

Sousa, F. H. (2011). Uma revisão bibliográfica sobre a utilização do Nintendo® Wii como instrumento terapêutico e seus fatores de risco. Revista Espaço Acadêmico, 11 (123), 155-160. Recuperado de http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/13045

Tavares, C. N., Carbonero, F. C. C. C., da Silva Finamore, P., & Kós, R. S. (2013). Uso do Nintendo® Wii para Reabilitação de Crianças com Paralisia Cerebral. Revista Neurociências, 21 (2), 286-293. Doi: https://doi.org/10.34024/rnc.2013.v21.8190

Zanella, A. M., de Souza, T. M. R., & Bonvicine, C. (2019). O uso do Nintendo® Wii para reabilitação de escoliose postural: relato de caso/The use of Nintendo® Wii for rehabilitation of postural scoliosis: case report. Brazilian Journal of Health Review, 2 (2), 910-924. Recuperado de: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BJHR/article/view/1251.

Published

29/10/2020

How to Cite

ARRUDA, L. Q. de .; MOURA, A. L. .; SANTOS, E. M. A. dos .; MONTE, J. A. do .; BARROS, M. de L. N. .; UCHÔA, Érica P. B. L. .; CARVALHO, V. C. P. de . The use of virtual reality in rehabilitation of postural changes in young adults. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 10, p. e9639109337, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i10.9337. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/9337. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Health Sciences