Scientific evidence on access to health services by LGBTQI+ population: Scope review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33448/rsd-v11i10.32519

Keywords:

Sexual and Gender Minorities; Comprehensive Health Care; Health Services Accessibility; Human rights.

Abstract

The relationship between users and health services is essential to strengthening the quality of care. The LGBTI+ population, which is composed of populations that are defined by the diversity of gender identity and expression, sexual orientation, and biological sex, suffers prejudice and discrimination in accessing and using these services. This study aimed to identify the scientific evidence in the LGBTQI+ population, to give visibility to the adversities related to the access and use of health services. Scope review carried out at the bases: CINAHL, EBSCOhost, EMBASE; Latindex; LILACS, MEDLINE, Science Direct, SciELO, SCOPUS, Web of Science, with an open period. Original articles with full text available online in English, Spanish or Portuguese were included, with data from Brazil as the object of study. The search resulted in 1,332 potentially eligible articles and, additionally, 4 more articles from references of articles selected in the research, totaling 1336 articles. Of these, 22 met all inclusion criteria. Evidence has shown that the LGBTQI+ population suffers discrimination in healthcare environments and, as a rule, barriers to access. Stigma, discrimination, and cultural and social norms that give preference to heterosexuality, cisgenderism, and endosexism are some of the causes that contribute to these health inequalities. The results of this study show gaps in cultural competencies concerning health, lack of awareness and knowledge of the unique health needs of the LGBTQI+ population, along with non-inclusive attitudes, were identified as possible contributing factors among health professionals and managers.

Author Biographies

Cintia da Silva Telles Nichele, Fundação Oswaldo Cruz

Advogada. Possui graduação em Direito pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Mestre em Saúde Pública pela Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca da Fundação Oswaldo Cruz (ENSP/FIOCRUZ), na área de concentração Saúde, Trabalho e Ambiente. Atualmente cursa o Doutorado em Saúde Pública na ENSP/FIOCRUZ na linha de determinação dos processos saúde-doença: produção/trabalho, territórios e direitos humanos, desenvolvendo pesquisa voltada ao impacto dos Tratados Internacionais de Direitos Humanos na saúde. Docente do Curso de Especialização em Direitos Humanos e Saúde do Departamento de Direitos Humanos, Saúde e Diversidade Cultural da ENSP/FIOCRUZ.

Jaqueline Gomes de Jesus, Fundação Oswaldo Cruz

Professora de Psicologia do Instituto Federal do Rio de Janeiro (IFRJ) e do Departamento de Direitos Humanos, Saúde e Diversidade Cultural da Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca da Fundação Oswaldo Cruz (DIHS/ENSP/FIOCRUZ). Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Ensino de História da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (PROFHISTÓRIA/UFRRJ) e do Programa de Pós-Graduação em Bioética, Ética Aplicada e Saúde Coletiva (PPGBIOS/FIOCRUZ). Psicóloga, Mestra em Psicologia e Doutora em Psicologia Social, do Trabalho e das Organizações pela Universidade de Brasília (UnB), com pós-doutorado pela Escola Superior de Ciências Sociais e História da Fundação Getúlio Vargas (CPDOC/FGV). Pesquisadora-Líder do ODARA - Grupo Interdisciplinar de Pesquisa em Cultura, Identidade e Diversidade (CNPq/IFRJ). Foi Pesquisadora Visitante da Duke University (EUA) entre maio e julho de 2019. Primeira gestora do Sistema de Cotas para Negras e Negros da UnB, ocupou o cargo de Assessora de Diversidade e Apoio aos Cotistas e Coordenadora do Centro de Convivência Negra (2004-2008). Atuou no Departamento de Saúde, Previdência e Benefícios do Ministério do Planejamento (2008-2010), foi Assessora Técnica da Presidência da República (2011) e Conselheira do Conselho Regional de Psicologia do Distrito Federal (gestão 2013-2016). Professora afiliada à Associação Nacional de História (ANPUH), é membro da Associação Brasileira de Pesquisadores Negros (ABPN) e integrante da Comissão de Direitos Humanos do Conselho Federal de Psicologia (gestão 2020-2022). Agraciada com a Medalha Chiquinha Gonzaga (2017), concedida pela Câmara Municipal do Rio de Janeiro, por indicação da Vereadora Marielle Franco. Presidenta da ABETH - Associação Brasileira de Estudos da Trans-Homocultura (gestão 2021-2023).

Marcos Besserman Vianna, Fundação Oswaldo Cruz

Possui graduação em Medicina pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1982), mestrado em Saúde da Criança e da Mulher pela Fundação Oswaldo Cruz (1992), e doutorado em histórias das ciências, técnicas e epistemologia na UFRJ(2015). Atualmente é Pesquisador e Vice-Coordenador do Departamento de Direitos Humanos, Saúde e Diversidade Cultural da ENSP, é professor da disciplina de stricto sensu da ensp "O futuro das crianças: risco e segurança alimentar", do Mestrado em Direito Humanos e Saúde e do de Justiça e Saúde, Cursos de Especialização em Saúde Pública, Saúde da Família , Gênero, Direito e Saúde e Direitos Humanos e Saúde e dos Cursos de Atualização de Direito, Sociedade e Saúde. Foi Coordenador de Projetos Sociais da Ensp-Fiocruz (2004-2006), Coordenador do Desenvolvimento Local Integrado e Sustentável de Manguinhos (DLIS-Manguinhos), Diretor do Centro de Saúde Escola/CSEGSF/Ensp/Fiocruz (2000-2003), Coordenador do Programa Saúde da Família SMS-RJ (2002), Diretor de Assistência do Instituto Fernandes Figueiras (1994-1998), Chefe do Ambulatório de Pediatria e Especializado do IFF (1988-1990), Diretor de Ensino do Centro de Estudos do IFF (1989-1990).

Gisela Cordeiro Pereira Cardoso, Fundação Oswaldo Cruz

Pesquisadora do Laboratório de Avaliação de Situações Endêmicas Regionais, do Departamento de Endemias Samuel Pessoa da Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca, Fundação Oswaldo Cruz (LASER/DENSP/ENSP/FIOCRUZ). Possui graduação em Psicologia, mestrado em Saúde Coletiva (Instituto de Estudos em Saúde Coletiva da Universidade Federal do Rio de Janeiro (IESC/UFRJ-2002), e doutorado em Saúde Coletiva (Instituto de Medicina Social, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (IMS/UERJ-2008). Realizou pós-doutorado na Tulane University, EUA, com bolsa da CAPES/Ministério da Educação/Brasil, no período de Agosto 2011 a Julho de 2012. Desenvolve atividades de ensino, pesquisa e cooperação técnica no campo da avaliação em saúde, principalmente nos seguintes temas: avaliação de programas e serviços de saúde, prioritariamente de processos endêmicos; intervenções inovadoras; assim como a formação/qualificação em avaliação. É docente do Programa stricto sensu de Pós-Graduação em Saúde Pública, acadêmico e profissional, e do Programa lato sensu (especialização), da ENSP/Fiocruz. Desde dezembro de 2019 é chefe do Departamento de Endemias Samuel Pessoa da Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca, Fundação Oswaldo Cruz (DENSP/ENSP/FIOCRUZ).

Inês Cristina Di Mare Salles, Grupo Espaço Aprender/Cooperativa Tupambaé

Fonoaudióloga pela UVA/RJ (1990), Mestre em Educação pela PUC/RJ (2006). Especialista em: Linguagem (Estácio/RJ 1991), Leitura e Escrita (URFJ, 1992), Cooperativismo (UVA, 1992), Arte-Educação (Instituto de Artes Tear/RJ 2000) e em Pedagogia da Cooperação e Metodologias Colaborativas (UNIBR/SP, 2014). Trabalhou no Departamento Geral de Ações Socioeducativas do Estado do Rio de Janeiro (DEGASE -1995-2003). Associada-fundadora da Cooperativa Educacional Integrada Tupambaé Ltda (desde 1992) cooperativa dedicada à educação e inclusão social de pessoas com necessidades especiais e fomento de projetos. Representou o ramo educacional e o comitê de gênero do movimento cooperativista do estado no Conselho Administrativo da Organização das Cooperativas do Brasil/Rio de Janeiro (2011-14); no Conselho Administrativo do Serviço de Aprendizagem do Cooperativismo/Rio de janeiro (2014-18) e no Conselho Municipal de Direitos da Mulher ? CODIM/RJ (2016-19). Coordenadora de projetos na Redes da Maré (desde 2009) com destaque para programas voltados para crianças em alfabetização entre 8 e 12 anos de idade, baixa frequência escolar e/ou fora da escola, adolescentes na área da robótica e fortalecimento de mulheres pelo Festival Mulheres do Mundo ? WOW. Representa a Redes da Maré no Conselho Municipal de Direitos da Criança e do Adolescente (2020-22), destacando a participação na construção do Plano Municipal de Enfrentamento às Violências Sexuais para este público. Também vem desenvolvendo projetos com Vila Sésamo/SW (desde 2014) voltados para inclusão social e educação para paz. A partir de 2022 participa do grupo de pesquisa Drogas, Violência e Direitos Humanos do CNPQ. Desde 1996 vem atuando com oficinas em organizações da rede pública e privada e o ensino superior, além de ações e estudos inter e trans disciplinares em torno de temas como defesa de direitos, educação, cooperação, trabalho em equipe, gênero e sustentabilidade.

Jéssica Barreto dos Santos, Fundação Oswaldo Cruz

Psicóloga, mestranda em Saúde Pública pela Escola Nacional de Saúde Pública (ENSP/FIOCRUZ) e especialista em Clínica Psicanalítica pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (IPUB/UFRJ). Atualmente atua como psicóloga na Prefeitura Municipal de Barra do Piraí e no Programa de Saúde Mental Amil Saúde. Possui experiência na área de assistência social, saúde mental e clínica com ênfase em psicanálise. Suas pesquisas permeiam a temática de gênero, clínica do feminino e saúde mental.

Angélica Baptista Silva, Fundação Oswaldo Cruz

Possui graduação em Comunicação Social - Faculdades Integradas Hélio Alonso (1991) com habilitação em Jornalismo. Especialista em Internet, interface e multimídia pela Universidade Federal Fluminense (2000) e doutorado em Saúde Pública pela Fundação Oswaldo Cruz (2013). Atualmente é pesquisadora da Fundação Oswaldo Cruz. Coordena a Especialização sobre Direitos Humanos, Gênero e Sexualidade da ENSP/FIOCRUZ. Conselheira Especialista no projeto Proteção de Dados Pessoais em Saúde Digital ICICT/Idec/Intervozes. Tem experiência na área da Saúde Coletiva, atuando principalmente nos seguintes temas: direitos humanos, gênero, telessaúde, telemedicina, saúde digital e informação e tecnologia da informação e comunicação (TIC) em saúde.

Vania Reis Girianelli, Fundação Oswaldo Cruz

ural (DIHS) da Escola Nacional de Saúde Sérgio Arouca (ENSP) - Fiocruz, no qual é Coordenadora de Pesquisa e representante no Comitê de Ética em Pesquisa (CEP) da ENSP. Atua no Programa de Pós-graduação em Saúde Pública (Ensp/Fiocruz) na área de concentração Determinação dos processos saúde-doença: produção/trabalho, territórios e direitos humanos. Orienta alunos de iniciação científica (PIBIC), Especialização e Mestrado (acadêmico e profissional). Líder do grupo de pesquisa Epidemiologia aplicada ao estudo dos Direitos Humanos e Saúde, certificado pelo CNPq. Desenvolve pesquisas sobre Rastreamento para câncer do colo do útero e mama, Violência, Autismo, Trabalho escravo, Informação em saúde, HPV e sífilis congênita (https://orcid.org/0000-0002-8690-9893). 

Dorival Fagundes Cotrim Junior, Universidade do Estado do Rio de Janeiro; Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Tem experiência na área de Direito (Teoria do Estado, Direito Constitucional e Teoria Política) e Saúde Coletiva (Política, Planejamento e Administração em Saúde). Atualmente estuda a articulação entre Direito, Saúde e Política. Mestre em Direito Constitucional e Teoria do Estado pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC Rio. Especialista em Direitos Humanos e Saúde pela Fundação Oswaldo Cruz (ENSP/FIOCRUZ). Graduação em Direito na Faculdade Nacional de Direito (FND/UFRJ), na qual atuou como monitor de Direito Administrativo e Teoria do Direito.

References

Albuquerque, G. A., Garcia, C. L., Alves, M. J. H., Queiroz, C. M. H. T., & Adami, F. (2013). Homossexualidade e o direito à saúde: um desafio para as políticas públicas de saúde no Brasil. Saúde em Debate, 37(98), 516-524.

Albuquerque, G. A., Alves, D. A., & Parente, J. S. (2016). Assistência a lésbicas, gays, bissexuais, travestis e transexuais vítimas de violência nos serviços de saúde. Saúde & Transformação Social, 7(3), 36-48.

Almeida, N. D. (2013). A saúde no Brasil, impasses e desafios enfrentados pelo Sistema Único de Saúde – SUS. Revista Psicologia e Saúde, 5(1), 1-9.

Arán, M., Murta, D., & Lionço, T. (2009). Transexualidade e saúde pública no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, 14(4), 1141-1149. https://doi.org/10.1590/S1413-81232009000400020

Arksey, H., & O'Malley, L. (2007). Scoping studies: towards a methodological framework. International Journal of Social Research Methodology, 8(1), 19-32. https://doi.org/10.1080/1364557032000119616

Armstrong, R., Hall, B. J., Doyle, J., & Waters, E. (2011). Cochrane Update. 'Scoping the scope' of a Cochrane review. Public Health, 33(1), 147-150.

Bailey, Z. D., Krieger, N., Agénor, M., Graves, J., Linos, N., & Bassett, M. T. (2017). Structural racism and health inequities in the USA: evidence and interventions. Lancet, 389(10077), 1453-1463. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(17)30569-X

Baptista, B.C., & Ferreira, A.P. (2022). Sujeitos femininos de direito: Paradoxos da política de identidade e a dominação sobre as mulheres. Interritórios, 8, 184-225. https://doi.org/10.51359/2525-7668.2022.253130

Barbosa, R. M., & Facchini, R. (2009). Acesso a cuidados relativos à saúde sexual entre mulheres que fazem sexo com mulheres em São Paulo, Brasil. Cadernos de Saúde Pública, 25(supl2), S291-S300. https://doi.org/10.1590/S0102-311X2009001400011

Bitencourt, K. A., & Ribeiro, L. B. (2019). População trans na atenção primária: aproximações e distanciamentos. Gênero, 20(1), 157-170. https://doi.org/10.22409/rg.v20i1.38496

Bonvicini, K. A. (2017). LGBT healthcare disparities: What progress have we made? Patient Education and Counseling, 100(12), 2357-2361. https://doi.org/10.1016/j.pec.2017.06.003

Buchmueller, T., & Carpenter, C. S. (2010). Disparities in health insurance coverage, access, and outcomes for individuals in same-sex versus different-sex relationships, 2000-2007. American Journal of Public Health, 100(3), 489-495. https://doi.org/10.2105/AJPH.2009.160804

Cardoso, M. R., & Ferro, L. P. (2012). Saúde e população. LGBT: demandas e especificidades em questão. Psicologia: Ciência e Profissão, 32(3), 552-563. https://doi.org/10.1590/S1414-98932012000300003

Carvalho, G. (2013). A saúde pública no Brasil. Estudos Avançados, 27(78), 7-26. https://doi.org/10.1590/S0103-40142013000200002

Colquhoun, H. L., Levac, D., O'Brien, K. K., Straus, S., Tricco, A. C., Perrier, L., Kastner, M., & Moher, D. (2014). Scoping reviews: time for clarity in definition, methods, and reporting. Journal of Clinical Epidemiology, 67(12), 1291-1294. https://doi.org/10.1016/j.jclinepi.2014.03.013

Dahlhamer, J. M., Galinsky, A. M., Joestl, S. S., & Ward, B. W. (2016). Barriers to health care among adults identifying as sexual minorities: A US National Study. American Journal of Public Health, 106(6), 1116-1122. https://doi.org/10.2105/AJPH.2016.303049.

Ferreira, B. O., Pedrosa, J. I. S., & Nascimento, E. F. (2018). Diversidade de gênero e acesso ao Sistema Único de Saúde. Revista Brasileira de Promoção da Saúde, 31(1), 1-10, 2018. https://doi.org/10.5020/18061230.2018.6726

Ferreira, B. O., Pereira, E. O., Rocha, M. B., Nascimento, E. F., Albuquerque, A. R. S., Silva Almeira, M. M., & Pedrosa, J. I. S. (2019). Não tem essas populações especiais na minha área: saúde e invisibilidade das populações LGBT na perspectiva de agentes comunitários de saúde. Reciis – Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde, 13(3), 496-508. https://doi.org/10.29397/reciis.v13i3.1703

Flauzino, J. G. P., & Angelini, C. F. R. (2022). O direito à saúde e a legislação brasileira: uma análise a partir da Constituição Federal de 1988 e lei orgânica do Sistema Único de Saúde (SUS). Revista Eletrônica Acervo Saúde, 15(3), e9957. https://doi.org/10.25248/reas.e9957.2022

Frost, D. M., Lehavot, K., & Meyer, I. H. (2015). Minority stress and physical health among sexual minority individuals. Journal of Behavioral Medicine, 38(1), 1-8. https://doi.org/10.1007/s10865-013-9523-8.

Gomes, S. M., Sousa, L. M. P., Vasconcelos, T. M., & Nagashima, A. M. S. (2018). O SUS fora do armário: concepções de gestores municipais de saúde sobre a população LGBT. Saúde & Sociedade, 27(4), 1120-1133. https://doi.org/10.1590/S0104-12902018180393

Guimarães, R. C. P., Cavadinha, E. T., Mendonça, A. V. M., & Sousa, M. F. (2017). Assistência a população LGBT em uma capital brasileira: o que dizem os Agentes Comunitários de Saúde?. Tempus – Actas de Saúde Coletiva, 11(1), 121-139. https://doi.org/10.18569/tempus.v11i1.2327

Hanauer, O. F. D., & Hemmi, A. P. Z. (2019). Caminhos percorridos por transexuais: em busca pela transição de gênero. Saúde em Debate, 43(8), 91-106. https://doi.org/10.1590/0103-11042019S807

Hatzenbuehler, M. L., McLaughlin, K. A., Keyes, K. M., & Hasin, D. S. (2010). The impact of institutional discrimination on psychiatric disorders in lesbian, gay, and bisexual populations: a prospective study. American Journal of Public Health, 100(3), 452-459. https://doi.org/10.2105/AJPH.2009.168815

Heck, J., Randall, V., & Gorin, S. S. (2006). Health care access among individuals involved in same-sex relationships. American Journal of Public Health, 96(6), 1111-1118. https://doi.org/10.2105/AJPH.2005.062661

Hong, Q. N., Gonzalez-Reyes, A., & Pluye, P. (2018). Improving the usefulness of a tool for appraising the quality of qualitative, quantitative and mixed methods studies, the Mixed Methods Appraisal Tool (MMAT). Journal of Evaluation in Clinical Practice, 24(3), 459-467. https://doi.org/10.1111/jep.12884

Jesus, J. G. (2012). Orientações sobre identidade de gênero: conceitos e termos. Guia técnico sobre pessoas transexuais, travestis e demais transgêneros, para formadores de opinião. Brasília: Universidade de Brasília.

Lazcano, C., & Toneli, M. J. F. (2021). Producción de sentidos sobre la integralidad en la asistencia en salud a personas trans. Revista de Estudos Feministas, 29(3), e66168. https://doi.org/10.1590/1806-9584-2021v29n366168

Levac, D., Colquhoun, H., & O'Brien, K. K. (2010). Scoping studies: advancing the methodology. Implementation Science Journal, 5(1), 1-9. https://doi.org/10.1186/1748-5908-5-69

Linhares, E. M., Andrade, J. A., Meneses, R. O. C., Oliveira, H. F., & Azevedo, M. R. D. (2021). Angústia, insegurança e medo na população LGBTQIA+: Comprometimento da saúde mental na pandemia da Covid-19. Research, Society and Development, 10(8), e43810817136. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i8.17136

Lionço, T. (2009). Atenção integral à saúde e diversidade sexual no processo transexualizador do SUS: avanços, impasses, desafios. Physis, 20(1), 43-63. https://doi.org/10.1590/S0103-73312009000100004

Magno L., Dourado, I., Silva, L. A. V., Brignol, S., Brito, A. M., Guimarães, M. D. C., Benzaken, A., Pinho, A. A., Kendall, C., & Kerr, L. R. F. S. (2017). Factors associated with self-reported discrimination against men who have sex with men in Brazil. Revista de Saúde Pública, (51), 102-113. https://doi.org/10.11606/S1518-8787.2017051000016

Mello, L., Perilo, M., Braz, C. A., & Pedrosa, C. (2011). Políticas de saúde para lésbicas, gays, bissexuais, travestis e transexuais no Brasil: em busca da universalidade, integralidade e equidade. Sexualidad, Salud y Sociedad, 9, 7-28. https://doi.org/10.1590/S1984-64872011000400002

Mello, L., Avelar, R. B., & Maroja, D. (2012). Por onde andam as Políticas Públicas para a População LGBT no Brasil. Sociedade e Estado, 27(2), 289-312. https://doi.org/10.1590/S0102-69922012000200005

Mello, L., Avelar, R. B., & Brito, W. (2014). Políticas públicas de segurança para a população LGBT no Brasil. Revista Estudos Feministas, 22(1), 297-320. https://doi.org/10.1590/S0104-026X2014000100016

Melo, I. R., Amorim, T. H., Garcia, R. B., Polejack, L., & Seidl, E. M. F. (2020). O Direito à Saúde da População LGBT: Desafios Contemporâneos no Contexto do Sistema Único de Saúde (SUS). Revista Psicologia e Saúde, 12(3), 63-78. https://doi.org/10.20435/pssa.vi.1047

Moher, D., Stewart, L. & Shekelle, P. (2015). All in the Family: systematic reviews, rapid reviews, scoping reviews, realist reviews, and more. Systematic Reviews, 4, 183. https://doi.org/10.1186/s13643-015-0163-7

Monteiro, S., & Brigeiro, M. (2019). Experiências de acesso de mulheres trans/travestis aos serviços de saúde: avanços, limites e tensões. Cadernos de Saúde Pública, 35(4), e00111318. https://doi.org/10.1590/0102-311X00111318

Moraes, P. P. B., Negreiros, D. A., Prestes, A. S., & Silva, S. H. (2020). A política de saúde da população de lésbicas, gays, bissexuais, travestis e transexuais em Parintins. Revista Contribuciones a las Ciencias Sociales. https://www.eumed.net/rev/cccss/2020/05/politica-saude-parintins.htmlhttp://hdl.handle.net/20.500.11763/cccss2005politica-saude-parintins

Moura, A., Barbosa, L. H., Hermel, J., Rocha, K. B., Cerqueira-Santos, E., & Calvetti, P. U. (2010). Percepção de usuários gays, lésbicas, bissexuais e transgêneros, transexuais e travestis do Sistema Único de Saúde. Revista Interamericana de Psicología, 44(2), 235-245.

Muller, M. I., & Knauth, D. R. (2008). Desigualdades no SUS: o caso do atendimento às travestis é ‘babado’! Caderno EBAPE.BR, 6(2), 1-14. https://doi.org/10.1590/S1679-39512008000200002

Negreiros, F. R. N., Ferreira, B. O., Freitas, Pedrosa, J. I. S., & Nascimento, E. F. (2019). Saúde de lésbicas, gays, bissexuais, travestis e transexuais: da formação médica à atuação profissional. Revista Brasileira de Educação Médica, 43(1), 23-31. http://dx.doi.org/10.1590/1981-52712015v43n1RB20180075

Nichele, C. S. T., Wermuth, M. A. D., & Ferreira, A. P. (2022). A biopolítica da Covid-19 no Brasil: os dispositivos do necropoder no contexto neoliberal e as violações aos direitos humanos. Research, Society and Development, 11(6), e5611628593. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v11i6.28593

Oliveira, G. S., Nogueira, J. A., Costa, G. P. O., Fonseca, R. L. S., Medeiros, M., Oliveira, T., & Almeida, S. A. (2018). Serviços de saúde para lésbicas, gays, bissexuais e travestis/transexuais. Revista de Enfermagem UFPE, 12(10), 2598-2609. https://doi.org/10.5205/1981-8963-v12i10a237014p2598-2609-2018

Padilla, Y. C., Crisp, C., & Rew, D. L. (2010). Parental acceptance and illegal drug use among gay, lesbian, and bisexual adolescents: Results from a national survey. Social Work, 55(3), 265-275. https://doi.org/10.1093/sw/55.3.265

Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., Shamseer, L., Tetzlaff, J. M., Akl, E. A., Brennan, S. E., Chou, R., Glanville, J., Grimshaw, J. M., Hróbjartsson, A., Lalu, M. M., Li, T., Loder, E. W., Mayo-Wilson, E., McDonald, S., McGuinness, L. A., Stewart, L. A., Thomas, J., Tricco, A. C., Welch, V. A., Whiting, P., & Moher, D. (2021). The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. British Medical Journal, 372, 71. https://doi.org/10.1136/bmj.n71

Paulino, D. B., Rasera, E. F., & Teixeira, F. B. (2019). Discursos sobre o cuidado em saúde de lésbicas, gays, bissexuais, travestis, transexuais (LGBT) entre médicas(os) da Estratégia Saúde da Família. Interface (Botucatu), 23, e180279. https://doi.org/10.1590/Interface.180279

Perucchi, J., Brandão, C. B., Berto, C. M. G., Rodrigues, F. D., & Silva, J. A. (2014). Brazil’s Unified Health System (SUS) and its treatment for transgender people. Psychology, 5(9), 1090-1094. https://doi.org/10.4236/psych.2014.59121

Peters, M. D. J., Godfrey, C., McI,nerney, P., Munn, Z., Tricco, A. C., & Khalil, H. (2020). Chapter 11: Scoping Reviews). In: Aromataris, E., & Munn, Z. (Editors). JBI Manual for Evidence Synthesis, JBI. https://doi.org/10.46658/JBIMES-20-12

Pham, M. T., Rajić, A., Greig, J. D., Sargeant, J. M., Papadopoulos, A., & McEwen, S. A. (2014). A scoping review of scoping reviews: advancing the approach and enhancing the consistency. Research Synthesis Method, 5(4), 371-385. https://doi.org/10.1002/jrsm.1123

Redoschi, B. R. L., Zucchi, E. M., Barros, C. R. S., & Paiva, V. S. F. (2017). Uso rotineiro do teste anti-HIV entre homens que fazem sexo com homens: do risco à prevenção. Cadernos de Saúde Pública, 33(4), 1-22. https://doi.org/10.1590/0102-311X00014716

Rigolon, M., Carlos, D. M., Oliveira, W. A., & Salim, N. R. (2020). A saúde não discute corpos trans: História Oral de transexuais e travestis. Revista Brasileira de Enfermagem, 73(Suppl 6), e20190228. http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2019-0228

Rocha, R. M. G., Pereira, D. L., & Dias, T. M. (2013). O contexto do uso de drogas entre travestis profissionais do sexo. Saúde & Sociedade, 22(2), 554-565. https://doi.org/10.1590/S0104-12902013000200024

Rocon, P. C., Rodrigues, A., Zamboni, J., & Pedrini, M. D. (2016). Dificuldades vividas por população trans no acesso ao Sistema Único de Saúde. Ciência & Saúde Coletiva, 21(8), 2517-2526. https://doi.org/10.1590/1413-81232015218.14362015

Santos, A. B., Shimizu, H. E., & Merchan-Hamann, E. (2014). Processo de formação das representações sociais sobre transexualidade dos profissionais de saúde: possíveis caminhos para superação do preconceito. Ciência & Saúde Coletiva, 19(11), 4545-4554. https://doi.org/10.1590/1413-812320141911.15702013

Seaver, M. R., Freund, K. M., Wright, L. M., Tjia, J., & Frayne, S. M. (2008). Healthcare preferences among lesbians: a focus group analysis. Journal of Women's Health, 17(2), 215-225. https://doi.org/10.1089/jwh.2007.0083

Silva, G. W. S., de Sena, R. C. F., Cassiano, A. N., Sobreira, M. V. S., & de Miranda, F. A. N. (2016). Diversidade sexual e homofobia: o conhecimento de enfermeiros da estratégia saúde da família. Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental, 8(1), 3725-3739. https://doi.org/10.9789/2175-5361.2016.v8i1.3725-3739

Silva, A. L. R., Finkle, M., & Moretti-Pires, R. (2019). Representações sociais de trabalhadores da atenção básica à saúde sobre população LGBT. Trabalho, Educação e Saúde, 17(2), e0019730. https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00197

Silva, A. A. C., Silva Filho, E. B., Lobo, T. B., Sousa, A. R., Almeida, M. V. G., Almeida, L. C. G., Porcino, C., Morais, V., & Passos, N. C. R. (2021). Produção do cuidado de enfermagem à população LGBTQIA+ na atenção primária. Revisa, 10(2), 291-303.

The Yogyakarta principles plus 10: additional principles and state obligations on the application of international human rights law in relation to sexual orientation, gender identity, gender expression and sex characteristics to complement the Yogyakarta principles. 2017. Geneva. http://yogyakartaprinciples.org/wp-content/uploads/2017/11/A5_yogyakartaWEB-2.pdf

Tricco, A. C., Lillie, E., Zarin, W., O'Brien, K., Colquhoun, H., Kastner, M., Levac, D., Ng, C., Sharpe, J. P., Wilson, K., Kenny, M., Warren, R., Wilson, C., Stelfox, H. T., & Straus, S. E. (2016). A scoping review on the conduct and reporting of scoping reviews. BMC Medical Research Methodology, 16, 15. https://doi.org/10.1186/s12874-016-0116-4

Tricco, A. C., Lillie, E., Zarin, W., O'Brien, K. K., Colquhoun, H., Levac, D., Moher, D., Peters, M. D. J., Horsley, T., Weeks, L., Hempel, S., Akl, E. A., Chang, C., McGowan, J., Stewart, L., Hartling, L., Aldcroft, A., Wilson, M. G., Garritty, C., Lewin, S., Godfrey, C. M., Macdonald, M. T., Langlois, E. V., Soares-Weiser, K., Moriarty, J., Clifford, T., Tunçalp, Ö., & Straus, S. E. (2018). PRISMA extension for scoping reviews (PRISMA-ScR): checklist and explanation. Annals of Internal Medicine, 169(7), 467-473. https://doi.org/10.7326/M18-0850

Wang, Y., Yang, Y., Drescher, J., Li, R., Yin, W., Yu, R., Wang, S., Deng, W., Jia, Q., Zucker, K. J., & Chen, R. (2020). Mental health status of cisgender and gender-diverse secondary school students in China. JAMA, 3(10), e2022796-e2022796. https://doi.org/10.1001/jamanetworkopen.2020.22796

Winter, S., Diamond, M., Green, J., Karasic, D., Reed, T., Whittle, S., & Wylie, K. (2016). Transgender people: health at the margins of society. The Lancet, 388(10042), 390-400. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(16)00683-8

Published

28/07/2022

How to Cite

FERREIRA, A. P. .; NICHELE, C. da S. T. .; JESUS, J. G. de .; VIANNA, M. B. .; CARDOSO, G. C. P. .; SALLES, I. C. D. M. .; SANTOS, J. B. dos .; SILVA, A. B. .; GIRIANELLI, V. R. .; COTRIM JUNIOR, D. F. . Scientific evidence on access to health services by LGBTQI+ population: Scope review. Research, Society and Development, [S. l.], v. 11, n. 10, p. e229111032519, 2022. DOI: 10.33448/rsd-v11i10.32519. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/32519. Acesso em: 19 apr. 2024.

Issue

Section

Review Article