Considerations about a field trip in the Amondawa Indigenous Village

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33448/rsd-v11i4.27311

Keywords:

Vale do Guaporé Agricultural Family School; Study trip; Amondawa Indigenous Village; Pedagogy of alternation.

Abstract

This study aims to reflect on experiences and learning in a field trip that took place in the Amondawa indigenous village, in Mirante da Serra, 2019, a collective work, developed by the team of teachers from Agricultural Family School Vale do Guaporé and Students, with an indigenous community. The study trip is part of the school's training plan and was built through the pedagogy of alternation, the main objective being to have an experience in the indigenous village; it was the history of the narrative peoples of life, well knowing their space, having as main theoretical basis the dialogue with Paulo Freire. The methodology used was qualitative, with bibliographic research, in order to contextualize the field trip in the village. Our results show as enriching experiences for teachers, in which it was possible to enrich a team of teachers and students, a joint experience of faith experiences such as dialogues, exchanges. Throughout their practices, their practices, their villages, their lives, their plays, their practices, their lives, their lives, their plays, their constructed parts, their constructed objects and their narratives of life. After this class, with travel materials made in Brazil, the debate took place in relation to the history of peoples and current issues. A very important journey of faith for the school and the indigenous community, and in this process theory and practice provide an opportunity for significant and critical learning.

References

Alves, E. S. et.al. (2019) A presença da mulher nos seringais da Amazônia e as representações em jornais expostos no museu municipal de Guajará-Mirim/RO. In: Moser, Lilian Maria (orgs.) Das matas, rios e cidades: Culturalidades e Historicidades Rondonienses. Editora, Fi. https://www.editorafi.org/752matas

Brasil. (2008). Lei nº 11.645, de 10 de Março de 2008. Brasília. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm

Brasil. (2012) Educação do Campo: marcos normativos/Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Secadi. http://pronacampo.mec.gov.br/images/pdf/bib_educ_campo.pdf

Bonifácio, D. R. (2020). As interfaces da aldeia São Luís e da rodovia BR 429/RO diante do processo de compesação ambiental. https://www.univates.br/bdu/bitstream/10737/2924/1/2020DiegoRodriguesBonif%C3%A1cio.pdf

Francisco, P. (2019) Querida Amazônia: Exortação Apostólica Pós-Sinodal https://www.ihu.unisinos.br/images/ihu/2019/Eventos/Landing_Sinodo/exortacao-apostolica-pos-sinodal-querida-amazonia-pt.pdf

Freire, P. (1967) Educação como prática da liberdade. Ed. Paz e Terra.

Freire, P. (1996) Pedagogia da autonomia. Ed. Paz e Terra.

Freire, P. (1987) Pedagogia do oprimido. Ed. Paz e Terra.

Freire, P. (2000) Pedagogia da indignação. Ed. Unesp.

Freire, P. (1981) Ação cultural para a liberdade. Ed. Paz e Terra.

Lima, D. N. (2020) A importância da Terra Indígena Uru-Eu-Wau-Wau para a gestão das águas em Rondônia. https://www.ri.unir.br/jspui/handle/123456789/3059

Minayo, M. C. S (org.). (2002). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. Ed. Vozes.

Melo, N. O.; Ireland, T. D. (2020). Estudo analítico do Bem Viver: um modo de vida indígena e o desespero ocidental. https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/5281

Nikitiuk, L. S. (2001). Repensando o Ensino de História (Org.). Ed. Cortez.

Nosella, P. (2012) Educação no campo: origens da pedagogia da alternância no Brasil. Ed. Edufes.

Saviani, D. (2012). Prefácio. In: Nosella, P. Educação no campo: origens da pedagogia da alternância no Brasil. Ed. Edufes.

Silva, T. S.(2016) Didática e o ensino de filosofia. Ed. Nepfil.

Silva, E. C. A. (2018). Povos indígenas e o direito à terra na realidade brasileira.

https://www.scielo.br/j/sssoc/a/rX5FhPH8hjdLS5P3536xgxf/?lang=pt&format=pdf.

Silva, A. A. (2010) Territorialidades e identidades do coletivo Kawahib da Terra Indígena Uru-Eu- Wau-Wau em Rondônia: “Orekavi Are” (Reencontro) dos “marcadores territoriais”.

https://rioterra.org.br/pt/wp-content/uploads/2011/07/adnilsonkawahibufpr2010.pdf

Silva, E. (2002). Povos indígenas e ensino de História: Subsídios para a abordagem da temática indígena em sala de aula. Editora, História & Ensino. https://moodle.ufsc.br/pluginfile.php/847237/mod_resource/content/1/SILVA%2C%20Edson.%20Povos%20ind%C3%ADgenas%20e%20ensino%20de%20hist%C3%B3ria%20subs%C3%ADdios%20para%20a%20abordagem%20da%20tem%C3%A1tica%20ind%C3%ADgena%20em%20sala%20de%20aulapdf.

Souza, F. C. et.al. (2021). Etnodesenvolvimento e bem viver: concepções e implicações para políticas públicas. https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/12860

Venere, M. R. (2005) Políticas públicas para populações indígenas com necessidades especiais em Rondônia: o duplo desafio da diferença. http://flacso.redelivre.org.br/files/2013/03/1043.pdf

Published

15/03/2022

How to Cite

RIBEIRO, D. da S. .; NOGUEIRA, E. M. L. . Considerations about a field trip in the Amondawa Indigenous Village. Research, Society and Development, [S. l.], v. 11, n. 4, p. e18411427311, 2022. DOI: 10.33448/rsd-v11i4.27311. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/27311. Acesso em: 16 apr. 2024.

Issue

Section

Human and Social Sciences