Use of gamification through the “Pass-Pass” game: an experience with General Biochemistry students
DOI:
https://doi.org/10.33448/rsd-v11i17.38910Keywords:
Pedagogical methodologies; Engagement; Motivation; Teaching and learning.Abstract
Biochemistry is a discipline present in several undergraduate courses. However, the literature points out that it is a discipline known to be difficult to understand and high failure rates. The objective of this work was to provide opportunities and evaluate students in the face of the experience of learning biochemistry through the use of gamification, leaving the usual process of teaching and learning and bringing different elements of competition, using a game like "Pass Repass". Among the applied questions about animal biochemistry before and after the game, most showed an increase in correct answers in the post game. This experience allowed us to conclude that the use of the pass-pass game as an active methodology, with university students in teaching and learning biochemistry, contributed positively to the improvement of post-game responses and a great motivation of students for the classes. Thus, the use of a “Pass Pass” game proved to be a contributory tool to be used in biochemistry, by instigating students to develop a taste for studying this discipline.
References
Andrade, R., S., B. de.; SILVA, A., F. da S.& Zierer, M.de S.(2017). Avaliação das dificuldades de aprendizado de bioquímica dos discentes da Universidade Federal do Piauí. Revista de Ensino de bioquímica. 15(1), 24-39. DOI:10.16923/reb.v15i1.690
Araújo, L., F. & Zanetti, M., A. (2019). Nutrição animal. Editora Manole.
Barbosa, F. E.; Pontes, M. M. de, & Castro, J. B. de. (2020). A utilização da gamificação aliada às tecnologias digitais no ensino da Matemática: um panorama de pesquisas Brasileiras. Revista Prática Docente, 5(3), 1593-1611. https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1593-1611.id905
Barbosa, M. E. S. (2020). A escola e o “ novo” aluno no contexto contemporâneo. VI CONEDU - Vol 1. Campina Grande: Realize Editora, 2020. p. 230-249. https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/65201.
Barros, F.,R.,B., de.; Silva, A.,R., da.; Rodrigues, B., H.,S.; Silva, I., G., da.; Battanoli,P., A., F.; Oliveira,P.; B.; A., de. & Souza, R. C. de. (2020). A gamificação como ferramenta lúdica no processo de ensino e aprendizagem na enfermagem: um relato de experiência. Revista Eletrônica Acervo Enfermagem, 4, 46-56. https://doi.org/10.25248/reaenf.e4656.2020
Camerini, E.; Sumiya, A. & Pavesi, E. (2021). O aprendizado de bioquímica por meio de metodologias ativas: um estudo transversal. 1ª amostra cientifica e tecnológica da UFSC Curitibanos. 2021. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/223925
Covizzi, U., D., S. & Lopes-de Andrade, P., F. (2012) Estratégia para o ensino do metabolismo dos carboidratos para o curso de farmácia, utilizando metodologia ativa de ensino. Revista Brasileira de Ensino de Bioquimica e Biologia Molecular, (1). B10-B22. Artigo B. DOI:10.16923/reb.v10i1.169
Devlin, T., M. (2011). Manual de Bioquímica com Correlações Clínicas. Editora Blucher.
Dewey, J. (1959). Vida e Educação. Editora Nacional.
Dias-Lima, A.; Silva, M., da., C.; Ribeiro, L., C., V.; Bendicho, M., T.; Guedes, H., T., V. & Lemaire, D., C. (2019). Avaliação, Ensinagem e Metodologias Ativas: uma Experiência Vivenciada no Componente Curricular Mecanismos de Agressão e de Defesa, no curso de Medicina da Universidade do Estado da Bahia, Brasil. Revista Brasileira de Educação Médica, 43 (2) : 216-224.
Frazão, L. V. V. D., & Nakamoto, P. T. (2020). Gamification and its applicability in High School: a systematic review of literature. Research, Society and Development, 9(8), e141985235. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i8.5235
Freire, P. (2009). Pedagogia da Autonomia. Saberes necessários à prática educativa. Editora Paz e Terra.
Garcia, M., B., de., O.; Oliveira, M., M., de., & Plantier, A., P. (2019). Interatividade e Mediação na Prática de Metodologia Ativa: o Uso da Instrução por Colegas e da Tecnologia na Educação Médica. Revista Brasileira de Educação Médica, 43(1), 87-96. https://doi.org/10.1590/1981-52712015v43n1RB20180154
Maranhão, K., de., M. & Reis, A., C., de. (2019). Recursos de gamificação e materiais manipulativos como proposta de metodologia ativa para motivação e aprendizagem no curso de graduação em odontologia. Rev. Bra. Edu. Saúde,9(3),1-07. https://doi.org/10.18378/rebes.v9i3.6239
Martins, E., D.; Moura, A., A., de. & Bernardo, A., de, A. (2018). O processo de construção do conhecimento e os desafios do ensino-aprendizagem. Revista on line de Política e Gestão Educacional, 22(1), p. 410-423. https://doi.org/10.22633/rpge.v22.n.1.2018.10731
Mercês, A., A., D. & Maciel, J., C. (2018). Bioquímica para estudantes da área da saúde: importância e alternativas de ensino. Health and Diversity (online), 2, p.52-56. https://ufrr.br/procisa/index.php?option=com_phocadownload&view=category&download=1021:biochemical-for-health-students-importance-and-teaching-alternatives&id=80:2018&Itemid=302
Moran, J., M. & Bacich, L.(2018) Metodologias Ativas para uma Educação Inovadora: uma abordagem teórico-prática. Editora Penso.
Moran, J. (2015). Mudando a Educação com Metodologias ativas. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Vol. II. h t t p : / / u e p g f o c a f o t o . w o r d p r e s s . c o m /
Novak, J., D, & Gowin, D., B.(1999). Aprender a aprender. Editora Plátano Edições Técnicas.
Pessoa, S., R., A. (2014) Nutrição animal: conceitos elementares. Editora Érica.
Ribeiro, V., G.; Zabadal, J.; Trommer, T.; Silveira, A., L., M., da.; Silveira, S., R.; Bertolini, C.; Cunha, G., B., da. & Bigolin, N., M. Emprego de Técnicas de Gamificação na Educação Científica: relato de uma intervenção como apoio à Estatística. Research, Society and Development, 9(1), e146911840. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i1.1840
Rogers, C. (1973). Liberdade para Aprender. Editora Interlivros.
Sampieri, R. H., Collado, C. F., & Lucio, M.D.P. B. (2013). Metodologia de Pesquisa. São Paulo: McGraw-Hill. 2013.
Silva, E., S., da. (2020). Passa ou repassa e torta na cara: uma aplicação gamificada na física como um recurso auxiliador na aquisição de conceitos introdutórios da física moderna. VII CONEDU-Campina Grande: Realize Editora, 2020. https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/69254
Silva, R., B., da. & Pires, L., L., de., A. (2020). Metodologias ativas de aprendizagem: construção do conhecimento. VII CONEDU-Campina Grande: Realize Editora, 2020. p. 230-249. https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD1_SA16_ID5081_13082020210651.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Angélica Markus Nicoletti; Vânia Lucia Loro; Guilherme Carlos Corrêa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2) Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.