The sacred feminine: Woman's archetypal figure from mythical Paiter Suruí Narratives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33448/rsd-v10i7.16927

Keywords:

Analytical Psychology; Indigenous literature; Female figure.

Abstract

The study analyzes the archetypal female figure present in the mythical narratives of Paiter Suruí, an indigenous people residing on the border between the states of Rondônia and Mato Grosso, in Brazil. For this, seven Paiter Suruí narratives presented in the book Vozes de Origem, a collection of stories narrated by Paiter Suruí indigenous peoples in their native language, the tupi-mondé,to the anthropologist Betty Mindlin, responsible for the translation into the Portuguese and organization of the book, are used as the data source. As a theoretical-methodological framework, the Analytical approach of Psychology is used from the concept of symbolic amplification proposed by Carl G. Jung (18751961) and elaborated as a method of analysis by Marie Louise Von Franz (19151998). The analysis course indicates the female archetypes existing in this culture through their mythical narratives, being predominant the Archetype of the Maiden, the Great Mother and the Fatal Woman. According to Analytical Psychology, it can be observed that the mythical indigenous narrative constitutes a coherent and organized sense of meaning about the psyche:unconscious processes are transposed into narratives, in which the female archetypal figure emerges as a representation of the figure of woman in Paiter Suruí society; and the mythical narrative as a representation of the indigenous cultural reality of this ethnicity, as well as a propagation of its values. Based on this assumption, the mythical narratives represent, through symbology, elements of meaning, such as the organization of the Paiter Suruí society, aspects that represent the feminine and the patterns of expected behaviors.

References

Basso, E. (1985). A musical view of the universe: Kalapalo myth and ritual performance. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.

Campbell, J. (2004). O Poder do Mito. São Paulo: Palas Athena.

Chevalier, J. (2003). Dicionário de símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores e números. Rio de Janeiro: José Olympio.

Cohn, C. (2001). Culturas em transformação: os índios e a civilização. São Paulo em Perspectiva. São Paulo, v. 15, n. 2, p. 36-42.

Cozby, P. C. (2003). Métodos de pesquisa em ciências do comportamento. São Paulo: Atlas.

Eliade, M. (2001). O sagrado e o profano. São Paulo: Martins Fontes.

IBGE (Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística). (2010). Censo IBGE 2010 – Características Gerais dos Indígenas – Resultados do Universo. Rio de Janeiro: IBGE.

ISA (Instituto Socioambiental). (2019). Quantos são? Portal Povos Indígenas no Brasil.

ISA (Instituto Socioambiental). (2021). Localização e extensão das TIs. Portal Povos Indígenas no Brasil.

ISA (Instituto Socioambiental). (2021). Paiter Suruí. Portal Povos Indígenas no Brasil.

Jacobi, J. (1995). Complexo, arquétipo, símbolo na psicologia de C. G. Jung. São Paulo: Cultrix.

Jung, C. G. (1977). O homem e seus símbolos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.

Jung, C. G. (1999). Símbolos de transformação. Petrópolis: Vozes.

Jung, C. G.. (2008). Os arquétipos e o inconsciente coletivo. Petrópolis: Vozes.

Junqueira, C. & Mindlin, B. (2003). Índias e antropólogas. Estudos Avançados, [s.l.], v. 17, n. 49, p. 235-251.

Kast, V. (1997). A dinâmica dos símbolos: fundamentos da psicoterapia junguiana. São Paulo: Edições Loyola.

Lévi-Strauss, C. (2005). Mitológicas: O cru e o cozido. São Paulo: Cosac Naify.

Mindlin, B. (1985). Nós Paiter: os Suruí de Rondônia. Petrópolis: Vozes.

Mindlin, B. (2006). Diários da floresta. São Paulo: Terceiro Nome.

Mindlin, B. (2007). Bodas de carne, ou amores no reino animal. Revista Ponto & Vírgula, São Paulo, 1: 189-215.

Mindlin, B. (2007). Narradores Paiter Suruí. Vozes da origem. Rio de Janeiro: Record.

Mindlin, B. (2010). Vozes e computadores: gerações de narradores, exemplos indígenas na Amazônia. Indiana, [s.l.], v. 27, p. 109-123.

Mindlin, B. (2012). Cenas do amor indígena. Cienc. Cult., São Paulo, v. 64, n. 1.

Neumann, E. (1968). A história da origem da consciência. São Paulo: Cultrix.

Neumann, E. (2003). A grande mãe: um estudo fenomenológico da constituição feminina do inconsciente. 4ª ed. São Paulo: Cultrix.

Neves, I. S. (2011). O nascimento da lua em narrativas tupi da memória coletiva à memória discursiva. Revista Movendo Ideias, [s.l.], v. 16, n. 2, p. 06-17.

Pagliaro, H. (2009). Povos indígenas do Brasil. Cad. CRH, Salvador, v. 22, n. 57, p. 447-450.

Pagung, L. J. G. (2018). O silenciamento da mulher em Vozes da origem: a transgressão moral da personagem feminina em narrativas Paiter Suruí. 105f. Dissertação (Mestrado em Estudos Literários) – Fundação Universidade Federal de Rondônia, Porto Velho.

Penna, E. M. D. (2009). Processamento simbólico arquetípico: uma proposta de método de pesquisa em Psicologia Analítica. 228 f. Tese (Doutorado em Psicologia Clínica) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

Pucci, M. D. (2009). A arte oral: Paiter Suruí de Rondônia. 364 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

Randazzo, S. (1996). A criação de mitos na Publicidade: como os publicitários usam o poder do mito e do simbolismo para criar marcas de sucesso. Rio de Janeiro: Rocco.

Ricardo, C. A & Ricardo, F. (Org.). (2011). Povos Indígenas no Brasil 2006/2010. São Paulo: Instituto Socioambiental.

Silveira, N. (2003). Jung: vida e obra. 19 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Vitale, M. P. & Grubits, S. (2009). Psicologia e Povos Indígenas: um estudo preliminar do “estado da arte”. Revista Psicologia e Saúde, Mato Grosso do Sul, v.1, p. 15-30.

Von Franz, M. L. (1977). O processo de individuação. In: JUNG, C. G. O homem e seus símbolos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1977.

Von Franz. (2003). A interpretação dos contos de fada. 4 ed. São Paulo: Cultrix.

Woolger, J. B. & Woogler, R. J. (1994). A deusa interior. São Paulo: Cultrix.

Published

25/06/2021

How to Cite

GOMES, C. A.; PAGUNG, L. J. G.; CAMPOS, A. de C. .; MORAES, N. R. de . The sacred feminine: Woman’s archetypal figure from mythical Paiter Suruí Narratives. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 7, p. e57910716927, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i7.16927. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/16927. Acesso em: 19 apr. 2024.

Issue

Section

Human and Social Sciences