40 years of aerobic gymnastics: From classic classes to the emergence of fitDance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33448/rsd-v10i8.17446

Keywords:

Aerobics; Aerobic dance; FitDance.

Abstract

The present study refers to the transformations in aerobic dance classes that took place in the 40 years of aerobic gymnastics in Brazil. Aerobic gymnastics is characterized by rhythmic and intense movements with high caloric expenditure because it demands a lot from the person and impacts the joints, leaving the person healthier from the moment he starts exercising and creating movements. This research aimed to analyze the evolution of gym classes in the gym and its most expressive changes. As a methodology, materials will be included in the study that reveal the different types of aerobic modality according to each period, whether articles, websites, materials, or other documents. Through the analyzed results, it was verified that gymnastics was changing over the years, influenced by cultural and musical movements according to some periods. In this way, gymnastics can be easily transformed into safe, uncomplicated and rewarding for everything, and still retain the element that causes “emotion” – that kinesthetic stimulation that immediately leads students to want more. The research revealed that since its emergence in Brazil, aerobic gymnastics has gone through different periods that influenced its various methodologies and then changes, with the inclusion of Latin and Brazilian music, such as lambaeróbica, Bodysistems, zumba and most recently fitDance.

References

Alves, C. L. (2016)Efeito do exergame zumba fitness sobre o estado de ansiedade em mulheres jovens. Faculdade Educação Física e Dança da universidade federal de Goiás. Goiânia. Trabalho de finalização da disciplina de núcleo temático em pesquisa II (Bacharelado em Educação Física) Universidade Federal de Goiás.

Araújo.A. S. S (2017). Percepção da imagem corporal em servidoras da universidade federal doRio Grande do Norte- UFRN praticantes de Zumba. Monografia( curso bacharelado . emeducação física) Universidade Federal do Rio Grande do , Centro de Ciências da Saúde.

Barbanti, V. (1991).Aptidão Física e Saúde. Revista da Fundação de Esporte e ,Curitiba, 3(1): 5-8,

Duarte, F. (2016). Manual FitDance N1.

Filho, C. A. A. (1998)O discurso do profissional de ginástica em academia no Rio de Janeiro. Gama, a.

Flores, A. A. (2015). Ginástica em Academia: compreensões sobre o planejamento de aulas em Salvador. Dissertação de mestrado.Salvador. https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/18857/1/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20Amanda%20Azevedo%20Flores.pdf

Furtado, RP. (2009). Do fitness ao wellness: os três estágios de desenvolvimento das academias de ginástica. Pensar a Prática, 12(1), 12

Gil, A. C. (1999).Métodos e técnicas de pesquisa social. (5a ed.), Atlas.

Gil, A.C.(2002). Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed.), Editora Atlas S/A.

Hass, A. N.& Garcia, A. (2006) Ritmo e dança. Canoas.Ed. ULBRA.

Luettgen, M. et al., (2012). Zumba(®): isthe "fitness-party" a goodworkout? Journalof Sports Science and Medicine11(2), 357-358.

Miranda, J. L. M., & Godeli, C. R. M. (2003).Música, atividade física e bem-estar psicológico em idosos - Revista Brasileira de Ciência e Movimento. 11, 87-94 – out/dez.

Moura, N. L., et aL (2007) . A influência motivacional das músicas em mulheres praticantes de ginástica em academia.Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte– 6 (3): 103-118

Menoti, J., & Lima, M. (2016). Dança e as culturas juvenis nas aulas de educação física.Revista ColloquiumHumanarum, Presidente Prudente. 13, 28-32.

Nanni, D. (2008). Dança- Educação – pré-escola à universidade. (5a ed.), Sprint.

Moreira, A. T. R. (2016). Aproximações ou distanciamentos com a dança a partir da concepção, objetivos e estrutura de aula de Zumba. Campina Grande.

Oliveira, M. M. (2007)Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis, Vozes.

Russel, K. (1980). Gymnastics – whyis it in schoolcurricula. LeisureandMovement. JournaloftheSzskatchewanPhysicalEducationAss`. 6(1), 7-11.

Sartor, F., & Bom, F.. (2015). Correlação entre a frequência cardíaca e a percepção subjetiva de esforço em aulas dezumba®. Trabalho de conclusão de curso- TCC (bacharelado em educação física) Universidade do Extremo Sul Catarinense, UNESC.

Volp, C. M., Deutsch, S., & Schwartz, G. M. (1995).Por que dançar? Um estudo comparativo. Motriz. 1, 52-58.

Zumba. (2010). Instructor Training Manual: basicsstepslevel 1. Hollywood: Zumba® Fitness, LLC.

Published

07/07/2021

How to Cite

MEDEIROS, F. S. S. .; SOUSA , J. K. M. L. de .; SILVA , K. dos S. . 40 years of aerobic gymnastics: From classic classes to the emergence of fitDance . Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 8, p. e40910817446, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i8.17446. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/17446. Acesso em: 24 apr. 2024.

Issue

Section

Review Article