Theoretical mapping of Gamification in Higher Education in Accounting as a theme of research in graduate programs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33448/rsd-v11i11.34055

Keywords:

Gamification; Teaching of accounting; Education.

Abstract

The article aims to present itself as research and discussions about gamification in Higher Education of Accounting Sciences, in the last five years, in the areas of Education and Applied Social Sciences. This is a systematic review with a search in the Catalogue of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), using the descriptor the descriptor "Gamification". When the inclusion and exclusion criteria were applied, 132 studies were found that were analysed from the Content Analysis (CA) of Bardin (2011). In the mapping performed, there was no research with gamification in the Teaching of Accounting. However, five categories of analysis were constructed, deprecating the insertion of Gamification in Basic Education, Technological Professional Education, Teacher Training and Corporate Education. As research esthesing as a tendency to analyse the use of gamification as a strategy in the teaching and learning process in the perspective of increasing the participation of students in classes.

Author Biographies

Maria Aldinete de Almeida Reinaldi, Universidade Estadual do Norte do Paraná

Mestranda do Programa de Pós-Graduação do Mestrado Profissional em Ensino - Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP).Bacharel em Ciências Contábeis. Professora de Administração.

Joana Paulin Romanowski, Centro Universitário Internacional Uninter

Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2002), mestrado em Educação, especialização em Alfabetização, curso em Pedagogia pela Universidade Federal do Paraná. Atualmente é professor do Centro Universitário Internacional UNINTER no Programa de Pós-Graduação em Educação e Novas Tecnologias -PPGENT, Mestrado e Doutorado. Editora da Revista Intersaberes-UNINTER; Líder do Grupo de Pesquisa Educação, Tecnologia e Sociedade, Membro do Grupo de Pesquisa Práxis Educativa - Dimensões e Processos, com projetos de pesquisa financiados pelo CNPq.

Rodrigo Otávio Santos, Centro Universitário Internacional Uninter

Pós-doutor em Tecnologia e sociedade pela UTFPR; Doutor em História pela UFPR; Mestre em Tecnologia pela UTFPR; Pós-graduado em Comunicacão Social e Novas Tecnologias; Graduado em História pela UFPR. Professor do Programa de Pós-Graduação (Mestrado e Doutorado Profissionais) em Educação e Novas Tecnologias (PPGENT) do Centro Universitário Uninter, com temas de pesquisa focados em Educomunicação e formação docente e Plataformas de redes sociais digitais. Pesquisador da Fundação Wilson Picler de Amparo à Educação Ciência e Tecnologia.

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Published

31/08/2022

How to Cite

REINALDI, M. A. de A.; ROMANOWSKI, J. P. .; SANTOS, R. O. . Theoretical mapping of Gamification in Higher Education in Accounting as a theme of research in graduate programs. Research, Society and Development, [S. l.], v. 11, n. 11, p. e517111134055, 2022. DOI: 10.33448/rsd-v11i11.34055. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/34055. Acesso em: 29 nov. 2024.

Issue

Section

Human and Social Sciences