Permanent education of nursing professionals in the use of games for the development of activities related to adolescents in the School Health Program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33448/rsd-v9i12.10797

Keywords:

Permanent education; Nursing; Teenager; Games.

Abstract

Even in the globalized world, in which communications occur in practically all social classes and age groups, the media points out that children and adolescents remain unattended in their health demands. The object of study is Permanent Education, as a political-pedagogical guideline, for Nursing professionals in the use of games, it is expected to contribute to the development of activities related to adolescents in the Health at School Program (PSE). It is a descriptive and exploratory study, of qualitative nature, of the type research-action. Data collection will take place through a semi-structured questionnaire applied by the author, through participant observation using the field diary. Educational actions must take place in differents socials spaces, in addition to the health unit itself, especially in a school near the Family Health Clinic. Participants will be Nurses, Nursing Technicians and students of the last year of the undergraduate Nursing course who work or do an internship in the Family Health Strategy (ESF). The implementation of these social technologies, the result of a continuous education process, expands the interaction between different actors, providing greater trust between the adolescent and the nursing professional of the FHS, who together enhance the search for their full citizenship.

References

Azevedo, V. A. Jogos eletrônicos e educação: construindo um roteiro para a sua análise pedagógica, In: Renote – Novas Tecnologias na Educação. UFRGS, Porto Alegre,2012.

Bárcia, M. F. Educação Permanente no Brasil. Petrópolis: Vozes, 1982.

BBVA Innovation Edge. “The fun way to engage”. In: Gamification: The business of fun, p. 12–22, Madrid, BBVA Innovation Center,2012 –

Brasil.Portaria Nº 1.537 DE 15 de Junho de 2010 - Programa Saúde Na Escola (PSE). Credencia Municípios para o recebimento de recursos financeiros pela adesão ao Programa Saúde na Escola - PSE, conforme a Portaria nº 3.146/GM, de 17 de dezembro de 2009. Brasília; Ministério da Saúde, 2010

Brasil. Educação Permanente em Saúde Reconhecer a produção local de cotidianos de saúde e ativar práticas colaborativas de aprendizagem e de entrelaçamento de saberes Brasília – Brasília – DF 2014

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Departamento de Gestão da Educação na Saúde. A educação permanente entra na roda: pólos de educação permanente em saúde: conceitos e caminhos a percorrer / Ministério da Saúde, Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde, Departamento de Gestão da Educação na Saúde. (2a ed.), Brasília : Ministério da Saúde, 2005.

Brasil, Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Instrutivo PSE. Brasília: Ministério da Saúde; 2011.

Fortunato, I., Teichner, O. T. Refletindo sobre a gameficação e suas possibilidades na educação. Revista Brasileira de Iniciação Científica, 2015

Gadotti, M. A educação contra a educação: o esquecimento da educação e a educação Permanente. (5a ed.), Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1992.

Gadotti, M. Educação e poder: introdução à pedagogia do conflito. (10a ed.), São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1991.

Huizinga, J. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 1980

Nogueira, M. J., Modena, C. M., Schall, V. T. Políticas públicas voltadas para adolescentes nas unidades básicas de saúde no município de Belo Horizonte/MG: uma análise sob a perspectiva dos profissionais de saúde. Rev APS [serial on the internet],2010

Oliveira, S. Perspectivas sobre a gameficação: um fenômeno que quer gerar envolvimento.CECS - Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, 2014

Pereira, A. S., et al. Metodologia da pesquisa científica. [e-book]. Santa Maria. Ed. UAB/NTE/UFSM ,2018.

Reis BMS. Os jogos em redes sociais online, pervasive games e a gameficação do cotidiano como expressões do lúdico na sociedade contemporânea, 2011

Smaha, I. N., Carloto, C. M. Educação Permanente: Da pedagogia para a saúde. http://www.estudosdotrabalho.org/anais-vii-7-seminario-trabalho-ret-2010/india_nara_sm aha_cassia_maria_carloto_educacao_permanente_da_pedagogia_para_a_saude.pdf

Wideman, H. H., et al. Unpacking the potential of educational gaming: a new tool for gaming research. Simulation & Gaming, Thousand Oaks, 38(1), 10-30.

Published

11/12/2020

How to Cite

PÓVOA, F. C. C. .; CORVINO, M. P. F. . Permanent education of nursing professionals in the use of games for the development of activities related to adolescents in the School Health Program . Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 12, p. e0491210797, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i12.10797. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/10797. Acesso em: 25 apr. 2024.

Issue

Section

Health Sciences