Business games in Management education: an analysis of the literature present on the Spell platform using the IRaMuTeQ Software

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33448/rsd-v9i12.10809

Keywords:

Business games; Administration teaching; Teaching; Content analysis; IRaMuTeQ.

Abstract

This study aimed to characterize publications on the theme of business games, for this purpose, a survey was conducted on the Spell platform covering the entire period available. The study is characterized as descriptive research with qualitative-quantitative approach. After selecting the articles, content analysis of all abstracts of publications was performed using the IRaMuTeQ software. In this study, for the analysis data, we use: the descending hierarchical classification (CHD), similarity analyzes and word cloud. This work is relevant because identifies the main terms that are linked to the theme of business games. Such information is very important, as it makes it possible to visualize the different themes to which the theme is linked. The platform's search engine returned 66 articles, 36 of which were discarded by the exclusion criteria. Thus, the abstracts of 30 articles were analyzed, 19 with a theoretical-practical focus and 11 with a theoretical focus. The study made it possible to verify that through the business game it is possible to train the participants to make more assertive decisions. This study also shows that the IRaMuTeQ software represents an important tool for this type of study, considering that it revealed, from the collected material, such vocabulary and several others during the 7 classes obtained through the CHD method.

References

Arbex, M. A. & et al. (2006). O uso de jogos de empresa em cursos de graduação em administração e seu valor pedagógico: um levantamento no estado do Paraná. Recuperado de http://www.anpad.org.br/admin/pdf/enanpad2006-epqa-2470.pdf.

Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.

Blotz, U. (2015) Business games and serious games in the vocational training – selection, concepts, learning packages, experiences – current catalog for business games and serious games. (5a ed.), Bertelsmann W. Verlag, Bielefeld, Germany.

Buil, I., Catalán, S. & Martínez, E. (2020). Engagement in business simulation games: A self‐system model of motivational development. British Journal of Educational Technology, 51(1), 297-311. 10.1111/bjet.12762.

Butzke, M. A. & Alberton, A. (2017). Estilos de aprendizagem e jogos de empresa: a percepção discente sobre estratégia de ensino e ambiente de aprendizagem. REGE-Revista de Gestão, 24(1), 72-84. Recuperado de https://doi.org/10.1016/j.rege.2016.10.003.

Camargo, B. V. & Justo, A. M. (2013). IRAMUTEQ: um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em psicologia, 21(2), 513-518. Recuperado de http://dx.doi.org/10.9788/TP2013.2-16.

CAPES. Diretoria de Avaliação. Área: Administração, Ciências Contábeis e Turismo. Documento de área 2009. Recuperado de http://www1.capes.gov.br/avaliacao/sobre-as-areas-de-avaliacao/92-comunicacao/9708-administracao-publica-e-de-empresas-ciencias-contabeis-e-turismo-memoria-da-area.

Castro, C. M. (1981). O ensino da administração e seus dilemas: notas para debate. Revista de Administração de Empresas, 21(3), 58-61, 1981. Recuperado de https://doi.org/10.1590/S0034-75901981000300006.

Fleury, P. F. (1983). O ensino de graduação em administração no Brasil: um estudo de casos. Revista de Administração de Empresas, 23(4), 29-42. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1590/S0034-75901983000400003.

Garcia, J. P., Cañadillas, I. P. Charterina, J. (2016). Jogos de simulação de negócios com e sem supervisão: uma análise baseada no modelo TAM. Universidade do País Basco (UPV / EHU). Journal of Business Research. 69(5), 1731-1736. Recuperado de https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.10.046.

Gil, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. (4a ed.), São Paulo: Atlas, 2002.

Gonzalez, D. R., Morillas, G., & De la Cal, A. (2020). Conferência: 14th International Technology, Education and Development Conference (INTED). Valencia, Spain.

INEP. (2018). Brasília. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/docman/setembro-2018-pdf/97041-apresentac-a-o-censo-superior-u-ltimo/file.

Martinelli, D. P. (1987). A utilização dos jogos de empresas no ensino de administração. Revista de Administração, 23(3), 24-37.

Mattar, F. N. Pesquisa de marketing. (3a ed.), São Paulo: Atlas, 2001.

Oliveira, B. B. de, & et al. (2020). Jogos didáticos para ensino de linha de balanço na Engenharia Civil. Research, Society and Development, 9(7), e525974425. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4425

Oliveira, M. A. & Sauaia, A. C. A. (2011). Impressão docente para aprendizagem vivencial: um estudo dos benefícios dos jogos de empresas. Administração: ensino e pesquisa, 12(3), 355-391. Recuperado de https://doi.org/10.13058/raep.2011.v12n3.159.

Sauaia, A. C. A. (1995) Satisfação e Aprendizagem em Jogos de Empresas: contribuições para a educação gerencial. São Paulo: USP, 1995. 273 p. Tese (Doutorado) – Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Universidade de São Paulo, São Paulo. Recuperado de 10.11606/T.12.1995.tde-23112005-193556.

Teixeira, R. C. F. & Teixeira, I. S. (1998). Jogos de Empresa um Instrumento para o Desenvolvimento Gerencial. Anais do XVIII ENEGEP, Rio de Janeiro.

Wach, A., & Gawel, A. (2020). Poznan University of Economics & Business Poznan Univ Econ & Business, Dept Educ & Personnel Dev, Poznan, Poland. 13-21.

Published

13/12/2020

How to Cite

SOUZA, A. O.; SOUZA, M. C. de; NOVAIS, A. F. O.; VASCONCELOS, C. R. M. de; FRANCO, M. L.; HIGUCHI, A. K.; POMPERMAYER, R. de S.; COSTA, A. S. V. da; BARROS, G. F. Business games in Management education: an analysis of the literature present on the Spell platform using the IRaMuTeQ Software. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 12, p. e6191210809, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i12.10809. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/10809. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Human and Social Sciences