Biology and Chemistry in works of art: a study of the state of art, perception on discent knowledge and the theme

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33448/rsd-v10i15.22481

Keywords:

Interdisciplinarity; Diagnostic evaluation; Natural pigments; Tempera painting.

Abstract

The purpose of this work was to perform a bibliographical search to identify the techniques of production, analysis and materials used in the preparation of paints and pigments in paintings. This information was used for the application of a diagnostic evaluation with the objective of developing, in the future, interdisciplinary activities with the disciplines of chemistry, biology and art. The steps of this work were to carry out a research on the state of the art in the periods 2000-2020 using the Science Direct and Google Scholar platforms and a diagnostic evaluation of the use of chemistry and biology in art based on the application of a questionnaire from the Google forms for students from two educational institutions. The results obtained in Science Direct indistinctly that there is an increase of 72% in the publication of works about natural pigments and that works related to tempera painting had a decrease of 39.5%. In relation to plant pigments in works of art, there was an increase of 45.9%. Despite this, the results obtained by Google Scholar sensitive that there is an increase in searches regarding natural pigments (15%) and tempera paint (8.7%). Students aged 18-28 years and those with technical education demonstrated to develop their best answers, while those aged 51-61 years have greater difficulty in preparing their answers. It was also observed that students, in general, responded more adequately to questions that were more related to their area of ​​training.

References

Almeida, A. N., Santos, S. F., Sampaio, J. A., Luz, A. B., Ogasawara, T., Andrade, M. C. (2007). Síntese de Pigmentos Cerâmicos por Precipitação Química. Cerâmica, 53 (25), 57-61.

Alves, P. A. (2006). Técnicas para a análise de pigmentos. In: Pigmentos e corantes naturais entre as artes e as ciências, 2006, Évora, Portugal. Workshop Évora: Câmara Municipal de Évora, 38-45.

Augusto, T. G., Caldeira, A. M., Caluzi, J. J., Nardi, R. (2004). Interdisciplinaridade: concepções de professores da área ciências da natureza em formação em serviço. Ciência & Educação, 10 (2), 277-289.

Ementas das disciplinas do Curso de Biologia (2020). Portal CEDERJ. Rio de Janeiro, RJ: Disponível em: https://www.cecierj.edu.br/wp-content/uploads/2019/09/Ementas-das-disciplinas-Ci%C3%Aancias-Biol%C3%B3gicas-UFRJ-UERJ-UENF.pdf. Acesso: dezembro de 2020.

Parâmetros Curriculares Nacionais: Apresentação dos temas transversais, ética (1997). Portal Ministério da Educação. Brasília, DF. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro081.pdf. Acesso: novembro de 2020.

Parâmetros Curriculares Nacionais: Diretrizes para uma pedagogia da qualidade (2000). Portal Ministério da Educação. Brasília, DF. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/blegais.pdf. Acesso: dezembro de 2020.

Campos, D. D., Leão, M. F. (2018). Utilização do urucum pelos indígenas Terena do Mato Grosso e do Mato Grosso do Sul: divulgação de saberes tradicionais e científicos. Exatas Online, 9 (1), 12-30.

CENSO da Educação a Distância (2018-2019). Associação Brasileira de Educação a Distância. Disponível em: http://abed.org.br/arquivos/CENSO_DIGITAL_EAD_2018_PORTUGUES.pdf. Acesso em: 25/10/2021.

Crizel, R.L.(2017). Prospecção de pigmentos produzidos por cochonilhas Ceroplastes spp. para aplicação em alimentos. 2017. (Dissertação de Mestrado em Ciência e Tecnologia de Alimentos, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS). Recuperado de http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/prefix/3260.

Cruz, A. J. (2006a). Os pigmentos naturais utilizados em pintura. In: Pigmentos e corantes naturais entre as artes e as ciências. Évora, Portugal. Workshop Évora: Câmara Municipal de Évora, 38-45.

Cruz, A. J. (2007b). Pigmentos e corantes das obras de arte em Portugal, no início do século XVII, segundo o tratado de pintura de Filipe Nunes. Conservar Património, 6, 39-51.

Dufossé, L., Galaup, P.,Yaron, A., Blanc, P., Arad, S.H, Murthy, K.N.C., Ravishankar, G.A. (2005). Microorganims and microalgae as sources of pigments for food use: a scientific oddity or an industrial reality? Trends in Food Science & Technology, 16, 389-406.

Gomes, H., Rosina, P., Oosterbeek, L. (2014). Natureza e processamento de pigmentos de pinturas rupestres. In: Dinis, P.A., Gomes, A., Rodrigues, S.M. (Ed). Proveniência de materiais geológicos: abordagens sobre o quaternário de Portugal. Coimbra. Coimbra: APEQ, 193-212.

Kraemer, M, É, P. (2005). Avaliação da aprendizagem como processo construtivo de um novo fazer. Revista da Avaliação da Educação Superior, 10(2), 137-147.

Mello, V. M., Suarez, P. A. (2012). As formulações de Tintas Expressivas através da História. Revista Virtual Química, 4 (1), 2-12.

Mendonça, A.G. (2013). Avaliação diagnóstica inicial em turmas do PROEJA-FIC: contribuições para uma aprendizagem significativa. Revista Iluminart, 10, 81-92.

Mugnaini, R., Strehl, L. (2008). Recuperação e impacto da produção científica na era Google: uma análise comparativa entre o Google acadêmico e a Web of Science. Encontros Bibli: Revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, 13 (1), 92-105. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2008v13nesp1p92. Acesso em 21/10/2021.

Navegantes, R., Hogan, D. J., Tucci, C. E., Jr, A. P. (2000). Interdisciplinaridade em Ciências Ambientais. 1 ed., São Paulo, SP: Signus Editora.

Pereira A. S., Shitsuka, D.M., Parreira, F.J., Shitsuka, R. (2018). Metodologia da pesquisa científica. Santa Maria:RS. UAB/NTE/UFSM Editora.

Santos, M.E., Santos, E.C. (2017). O Google acadêmico como mecanismo de auxílio na construção de trabalhos científicos e correlato ao letramento informacional. VIII Seminário de Saberes Arquivísticos, João Pessoa, 307-320. Disponível em: http://www.ufpb.br/evento/index.php/viii/sesa/paper/view/4594/2796. Acesso em 20/10/2021.

Sivico, M. J., Gomes, R. da V.,Ventura, L. A. , Mendes, A. N. F. (2021). Reflecting on teaching practice in the school environment: A necessary singular dialogue from the perspective of the chemistry student in Basic Education. Research, Society and Development, 10 (6), 1-9. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/15577. Acesso em: 13 nov. 2021.

Teixeira, O. A. (2004). Interdisciplinaridade: problemas e desafios. Revista Brasileira de Pós-Graduação, 1 (1), 57-69.

Tripp, D. (2005). Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, 31 (3), 443-466.

Volpe, A. L., Marques, R. N. (2016). Pigmentos inorgânicos no Egito Antigo: metodologia ativa para o Ensino interdisciplinar de química. In: V Congresso Pesquisa do ensino. (p.1-12). São Paulo, Brasil.

Published

24/11/2021

How to Cite

AZEVEDO, E. de M.; SILVA, T. da C. Biology and Chemistry in works of art: a study of the state of art, perception on discent knowledge and the theme . Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 15, p. e192101522481, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i15.22481. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/22481. Acesso em: 25 apr. 2024.

Issue

Section

Education Sciences