Rural Education License in the UNIFAP Mazagão University Campus: Proposals and Contexts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33448/rsd-v9i8.2324

Keywords:

Rural education; Public policy; LEDOC; Teacher training; Graduation.

Abstract

This paper presents propositions and contexts about the Rural Education course at the Federal University of Amapá (UNIFAP)and its institution at the university campus in the municipality of Mazagão. With a qualitative approach we explore the implementation and pedagogical proposal of the Degree in Rural Education (LEDOC) as part of public education policies and as a human right and public training. For this, we performed a documentary and descriptive analysis of the Pedagogical Project of the Course (PPC). The analysis of the data considers that educational policy in the formation of rural subjects in the State of Amapá reveals that the course in the city of Mazagão is an achievement and a challenge for the Federal University of Amapá, since it breaks with the traditional model of undergraduate degrees, maintained by the institution, as well as a major advance in public education policies aimed at serving the rural peoples.

Author Biographies

Ana Cláudia Peixoto de Cristo Leite, Universidade Federal do Pará.

Possui graduação em Pedagogia - UFPA (2002). Especialista em Gestão Escolar- UEPA (2004). Mestre em Educação-UFPA (2008). É Doutoranda em Educação, pela Universidade Federal do Pará. Atualmente é professora do curso de graduação e especialização da Universidade Federal do Amapá. É coordenadora do Grupo de Estudos, Pesquisas e Extensão: Educação, Saberes e Cultura do Campo na Amazônia, ESACAM, e do Núcleo de Estudos em Agroecologia e Produção Orgânica do Amapá (NEA-AP) da Universidade Federal do Amapá. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando com a discussão dos seguintes temas: educação do campo, populações tradicionais da Amazônia (ribeirinhos), classes multisseriadas, formação de professores, processo ensino e aprendizagem, educação ambiental, processo de aquisição da escrita, currículo, seminário de pesquisa, orientação de Trabalho de Conclusão de Curso, formação de professores, diversidade e Base Nacional Comum Curricular

Oscar Ferreira Barros, Universidade Federal do Pará.

rofessor da Universidade Federal do Pará (Cametá). Mestre em Educação/UFPB (2007). Especialista em Educação, Cultura e Organização Social/UFPA (2005). Graduado em Pedagogia/UEPA (2003). Foi diretor da Faculdade de Educação do Campo-FECAMPO/UFPA-Cametá. É líder do Grupo de Estudo, Pesquisa e Extensão em Educação do Campo na Região Tocantina (GEPECART/UFPA). Integra a Coordenação do Fórum de Educação do Campo, das Águas e da Floresta da Região Tocantina/Pa-FECAF. Realiza pesquisas e formações de professores nas temáticas "Educação do Campo, Escolas Multisseriadas, EJA, Currículo e Planejamento, Didática, Organização do Trabalho Pedagógico, Pesquisa Educacional e Educação em Espaços Não-Escolares".

Salomão Antônio Mufarej Hage, Universidade Federal do Pará

ossui graduação em Agronomia (1982) e em Pedagogia (1987), mestrado em Educação: Supervisão e Currículo (1995), Doutorado Sanduíshe pela Universidade de Wisconsin-Madison (1999) e doutorado em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2000). É professor do Instituto de Ciências da Educação da Universidade Federal do Pará e docente do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Linguagens e Saberes da Amazônia. É bolsista produtividade do CNPq. Coordena o Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação do Campo na Amazônia, Integra a Coordenação do Fórum Paraense de Educação do Campo e Coordena a Escola de Conselhos Pará: Núcleo de Formação Continuada de Conselheiros Tutelares e de Direitos da Amazônia Paraense. Na área de Educação, privilegia as seguintes temáticas: educação do campo, políticas educacionais, educação de jovens e adultos, currículo e formação de professores na Amazônia.

References

Arroyo, M. G. Por um tratamento público da educação do campo. In. Jesus, Sônia M. Molina, Mônica C. (Org’s). Contribuições para a construção de um projeto de Educação do Campo. Brasília: DF. Articulação Nacional “Por Uma Educação do Campo”, 2004.

Brasil Resolução CNE/CEB 1/2000. In: SOARES, Leôncio. Diretrizes Curriculares Nacionais: Educação de Jovens e Adultos. Rio de Janeiro: DP&A, 2002

Barros, O. F., & Hage, S. M. Currículo e Educação do Campo na Amazônia: referências para o debate sobre a multisseriação na escola do campo. Revista Espaço do Currículo,3(1),348-362, 2010.

Bahniuk, C. Experiências escolares e estratégia política: da pedagogia socialista à atualidade do MST. 2015. 277 f. Tese (Doutorado) - Curso de Educação, Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2015.

Bardin, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

Caldart, R. S. (Org). Apresentação. Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.

Fernandes, B. M.,&MolinA, M. C. O campo da educação do campo. In: Molina, Mônica Castagna; Jesus, Sonia Meire S. Azevedo de. Por uma educação do campo: contribuições para a construção de um projeto de Educação do Campo. Brasília: Articulação Nacional “Por Uma Educação do Campo”, 2005.

Flick, U. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2016.

Freire, P. Política e educação: ensaios. 5. ed - São Paulo, Cortez, 2001.

Freire, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 51 ed. São Paulo: Cortez, 2011.

Frigotto, G. Projeto societário contra-hegemônico e educação do campo: de safios de conteúdo, método e forma. In: Munarim, A.; Beltrame, S.; Conte, S. F.; Peixer, Z. I. (Orgs.). Educação do campo: reflexões e perspectivas. Florianópolis: Insular, 2011.

Lenartovicz, L. E. Políticas públicas da educação do campo: contribuições e dilemas. Anais do XI EDUCERE. 2008

Marliére, R. G. T. Educação do Campo na Universidade Federal de Viçosa: a constituição da licenciatura em educação do campo. 129f. Dissertação (Mestrado) – Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Viçosa Paraná, Curitiba, 2012.

Marx, K., Engels, F. A. ideologia alemã. São Paulo: Boitempo, 2007.

Mészáros, I. A educação para além do capital. São Paulo: Bointempo, 2008.

Molina, M. C. (Org.). Educação do Campo e Pesquisa: questões para reflexão. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário, 2006.

Monteiro, R. M. C. A educação no Brasil: direito social e bem público. Anais Seminário Internacional de Educação Superior. Universidade de Sorocaba. UNISO. Programa de Pós-Graduação em Educação. 2014.

Oliveira, M. A.,Dalmagro, S. L. A questão Agraria, a Educação do Campo e os projetos em disputa. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, 22(2), 94-119, Jul./Dez. 2014. Semestral. Disponível em: http://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/5193/3684. Acesso em: 13 fev. 2019.

Santa Catarina. Governo do Estado. Secretaria de Estado da Educação. Política de educação do campo. Estado de Santa Catarina, Secretaria de Estado da Educação. – Florianópolis: Secretaria de Estado da Educação, 2018.

Silva, L. H. As experiências de formação de jovens do campo: Alternância ou Alternâncias? Viçosa: UFV, 2003.

Unifap. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Educação do Campo docência multidisciplinar em Ciências Agrárias e da Natureza. UNIFAP-Macapá, 2011.

VendraminI, Célia, Regina. Educação e trabalho: reflexões em torno dos movimentos sociais do campo. Cad. CEDES, Campinas, 27(72), 2007, p.1-7.

Zeichner, K. M. A. formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa: Educa, 1993.

Published

29/06/2020

How to Cite

LEITE, A. C. P. de C.; BARROS, O. F.; HAGE, S. A. M. Rural Education License in the UNIFAP Mazagão University Campus: Proposals and Contexts. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 8, p. e179982324, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i8.2324. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/2324. Acesso em: 16 apr. 2024.

Issue

Section

Education Sciences