Bolchevik cinema: a benjaminian analysis of soviet cinema of the stalinist period

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33448/rsd-v11i16.37530

Keywords:

Walter Benjamin; Movie theater; Stalinism.

Abstract

Cinema is a source that is often “marginalized” by historiography in general. In this sense, this article seeks to establish an analysis of the Soviet regime in the Stalinist period (1924-1953), considered the moment of toughest repression of the opposition of the Soviet Union, through its cinematographic productions and sources. Since the country, like other nations, invested heavily in the film industry, in order to use it as a form of political propaganda, disseminating its ideologies. The work of art in the era of its technical reproducibility, by the German philosopher Walter Benjamin, was used as the main theoretical reference, mainly the concepts of “aestheticization of politics” and “politicization of art”. In the book, the author analyzes, in general terms, the art scene at the beginning of the 20th century, when new technologies such as cinema and the camera revolutionized the way art was produced and consumed. Benjamin, therefore, does not make a specific analysis of Soviet cinematographic productions, but even so, his analyzes are applicable to the Soviet context. It is concluded throughout this article that Soviet cinema has a revolutionary “soul” in the 1920s, placing the proletariat as the protagonist. However, over the years and the consolidation of Stalin's dictatorship, the proletariat lost its protagonism to the "great heroes" of the Bolshevik party, bringing Soviet cinema closer to the bourgeois cinema that Benjamin so criticized.

References

Adorno, T., & Horkheimer, M. (2021). Dialética do esclarecimento (20nd ed.). Zahar.

Araujo, B. S. R. O conceito de Aura em Walter Benjamin, e a Industria Cultural. 17 (28), 120-143.

Bade, L. H. B., & Ricon, L. C. C. (2022). O messianismo benjaminiano e sua relação com a educação em história: alguns apontamentos. RECIMA21. 3(3),1-12.

Benjamin, W. (2013), A obra de Arte na era de se sua reprodutibilidade técnica. L&PM Editores.

Bo, J. L. (2019), Cinema para russos, cinema para soviético. Bazar do Tempo.

Cardoso, C. F., & Maud, A. M. (1997). História e Imagem: Os exemplos da fotografia e do cinema. In Cardoso, C. F., Vainfas, R. (Orgs.), Domínios da História (5nd ed.). Editora Campus.

Fitzpatrick, S. (2018), A revolução Russa. Todavia.

Fonseca, J. B., & Paiva, V. M. B. (2017). Eisenstein, o cineasta da revolução. História e Cultura, 6 (1), 144-169.

Freitas, N. (2011), O velho e o novo: tensão: entre a experimentação artística no cinema de Eisenstein e as demandas ideológicas do cinema soviético.

ArtCultura. 13(22), 25-40.

Morettin, E. (2003). O cinema como fonte histórica na obra de Marc Ferro. História, questões & Debates. Curitiba: História/UFPR, n. 20 (30), 11-42.

Napolitano, M. (2020), História contemporânea 2: de entreguerras à nova ordem mundial. Contexto.

Reis, D. A. (2017), A revolução que mudou o mundo. Companhia das Letras.

Saraiva, L. (2008). Montagem Soviética. In Mascarello, F. (orgs.). História do Cinema Mundial. Papirus.

Shlapentokh, D., & Shlapentokh, V. (1993). Soviet cinematography 1918- 1991. Aldine de Gruyter.

Vieira, G. N. (2009). O conceito de estetização da política em Walter Benjamin: a mídia e o estado em tempos de barbárie (Dissertação de mestrado). - Pós Graduação em Filosofia da Faculdade de Arte e Ciências Sociais da Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, MG, Brasil.

Villela, T. M. (2020). “Estetização da política” e “politização da arte” na URSS: Walter Benjamin e o movimento produtivista (1926-1936). Revista de História. 179, 1-29.

Visentini, P. F. (2017) Os paradoxos da Revolução Russa. Editora Alta Books.

Published

12/12/2022

How to Cite

GUETTNAUER, P. D. A. . Bolchevik cinema: a benjaminian analysis of soviet cinema of the stalinist period . Research, Society and Development, [S. l.], v. 11, n. 16, p. e388111637530, 2022. DOI: 10.33448/rsd-v11i16.37530. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/37530. Acesso em: 23 apr. 2024.

Issue

Section

Human and Social Sciences