Multiculturalist curriculum policy: diversity, subaltern cultures, and African and indigenous knowledge in teachers training and teaching multicultural basic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33448/rsd-v9i9.7680

Keywords:

Curriculum Policy; Teachers; Knowledge; Diversity; Subalternized Cultures.

Abstract

In this article, it was proposed to discuss the emergence of decolonization of the current curriculum policy of official knowledge present in teacher training and basic education to include the perspective of multiculturalist curriculum, which represents, values and recognizes the knowledge of African and indigenous matrices, as well as social subjects of subalternized cultures. The justification is due to the important pluricultural and ethnic dimension present in the school context of Brazilian basic education, and in the current scenario the curriculum documents have reproduced the knowledge of Eurocentric, macho, monocultural and monorracist hegemony. The theoretical and methodological path fits within the phenomenological method, in relation to the approach is aligned with qualitative research and engendered in phenomenological research procedures. Among the results collected, the subjects surveyed affirmed the absence in the teacher training courses of both basic education within the official curriculum policy of knowledge misaligned with the multiculturalist curriculum perspective. It is concluded that the current curriculum policy in all levels and modalities of teaching, one of the possibilities for inclusion of all social actors in the curriculum prescribed the study pointed the perspective of curriculum policy within the multiculturalist dimension.

References

Apple,M. W. (2006).Repensando ideologia e currículo.3.ed. Rio Grande do Sul: Editora: Artmed.

Arroyo,M .G. (2012).Outros sujeitos, outras pedagogias. Petrópolis: Editora: Vozes.

Arroyo,M. G. (2018)Currículo, território em disputa. 5.ed. Petrópolis: Editora : Vozes,2018.

Bourdieu, P. (2012). O poder simbólico. Rio de Janeiro. Editora: Bertrand.

Brasil. (2020).Base Nacional Comum Curricular. Brasília.

Brasil. (2006). Orientações Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília.

Brasil .(1997). Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília.

Candau, V. M. F. (2011).Somos todos iguais? Rio deJaneiro: Editora: Lamparina.

Cunha Jr, H. (2002) África-Brasil no pensamento escolar. Revista Kawe.v.1,n.1. p. 13-18.

Chartier. R. (2002 )Cultura escolar. Paris.

Chassot, A. (2013). A ciência é masculina? È,sim senhora! 6. ed. São Leopoldo: Editora: Unisinos.

Diallo, O. A.& Diallo, S. C. (2008)O homem que revolucionou o pensamento africano. Porto Alegre: Editora: Letras.

Diop, C. A. (2016).O pensamento africano do século XX. São Paulo:Editora: Outras Expressões.

Dore, R. (2013). Linguagem e técnica de pensar em Gramsci: elevação cultural das massas populares e conquista da hegemonia civil. Vitória:Editora:EDUFES.

Fanon. F. (2016). O pensamento africano do século XX. São Paulo: Editora: Outras Expressões.

Foucault, M. (2012). Ditos eescritos V. ética, sexualidade, política. Rio de Janeiro: Editora: Forense Universitária.

Freire, P. (2017). Pedagogia da autonomia.55.ed. Rio de Janeiro: Editora: Paz e Terra.

Giroux, H. (2011). Cultura popular e pedagogia crítica: a vida cotidiana como base para o conhecimento curricular.São Paulo: Editora: Vozes.

Gomes, N. L. (2008). Currículo e diversidade. Brasilia.

Gomes, N. L. (2020).A população negra no tempo da pandemia da covid. Entrevista online. Belo Horizonte.

Moraes, R & Galiazzi, A. M. (2016).Análise Textual Discursiva. Ijuí. Editora :Unijui.

Moreira, A. F. B & Silva, T. T.(2011).Currículo, cultura e sociedade. 12.ed. São Paulo: Ed.Cortez.

Munanga, K. (2019). Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. 5.ed. Petrópolis: Editora: Vozes,2019.

Pacheco, J. A. (2005).Escritos curriculares. São Paulo: Editora: Cortez.

Pinheiro, B. C. S & Rosa, K. (2018). Descolonizando saberes: a lei n° 10.639/2003 noensino de ciências. São Paulo: Editora: Livraria da Física.

Quijano, A. (2005). Colonialidade do poder eurocêntrico e América Latina. BuenosAires: Editora: Clacso.

Santos, B. V. S. (2001a). Dilemas do nosso tempo: globalização , multiculturalismo e conhecimento. Revista Educação eSociedade. PortoAlegre. v.26,n.1,p.12-32.

Schwarcz, L. M .(2014).O espetáculo das raças: transformaçõescontemporâneas e questões raciais no Brasil ( 1870- 1930).4.ed.São Paulo: Editora: Companhia das Letras.

Silva, T. T. (2011).Documentos de identidade. 2.ed. Belo Horizonte: Autêntica.

Tardif, M .(2014). Saberes docentes, saberes profissionais. 4.ed. São Paulo: Editora: Autêntica.

Trivinõs, A. N. S. (2017).Pesquisa em ciências sociais.2.ed. São Paulo: Atlas.

Unesco. (2001). Organização da NaçõesUnidas para Educação , a Ciência e a Cultura. Paris.

Walsh, C. (2013). Pedagogias decoloniales. Quito:Editora: Abya Ayala.

Published

15/09/2020

How to Cite

PEREIRA, C. L.; PEREIRA, M. R. S. . Multiculturalist curriculum policy: diversity, subaltern cultures, and African and indigenous knowledge in teachers training and teaching multicultural basic education. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 9, p. e988997680, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i9.7680. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/7680. Acesso em: 18 apr. 2024.

Issue

Section

Education Sciences