Geo Inspiration – a collaborative site in Geographic content for High School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33448/rsd-v9i9.8034

Keywords:

Software; Tool; Education; Platform.

Abstract

The growing number of information produced on the internet sometimes makes research difficult and the lack of an appropriate place as a reference for studies is necessary. This article reports the construction of an educational software with geography content that aims to provide a space for building knowledge and debates on the topics addressed in high school in a collaborative way among the members of the site. The objective is to concentrate a space that is able to offer activities for students and at the same time a place for the exchange of knowledge between teachers, aiming to implement a specific content platform. There are some software that present the features that our platform proposes, such as Socrative, a virtual space to propose classroom activities. What sets our platform apart from other tools found on the internet is the proposal to be collaborative among teachers, and to have a study space for high school students. The result of our platform, in the process of being built, is available for access and registration, and we expect the adhesion of teachers and wide dissemination of this topic so that this site is a reference for studies in Geography for High School.

References

Almeida, C. A. S., & Almeida, R. L. F. Fundamentos e análise de software educativo. (2a ed.), Editora UECE. Fortaleza – Ceará, 2015.

Andion, M. T. (2019). Evidências de validade e fidedignidade para o jogo de areia psicopedagógico. Revista psicopedagogica [online], 36(110), 136-152. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0103-84862019000300003&l ng=pt&nrm=iso

Basso, C. M. (2004). Algumas reflexões sobre o ensino mediado por computadores. Recuperado de http://www.ufsm.br/lec/02_00/Cintia-L&C4.htm

Bastos, M. I. (2010). O desenvolvimento de competências em "TIC para a educação" na formação de docentes na América Latina. Brasília: UNESCO.

BeDrill Entertainment. (2020). Geografia: Países, capitais e bandeiras do mundo. Recuperado de https://flagsman.br.aptoide.com/app.

Casillo, D. S. (2003). Informática Aplicada: Aula 3 - Conceitos de Software. Recuperado de http://www2.ufersa.edu.br/portal/view/uploads/setores/166/arquivos/BCT/Aula%2003%20-%20Conceitos%20de%20Software.pdf.

Castoldi, R., & Polinarski, C. A. (2009). A Utilização de Recursos Didátido-Pedagógicos na Motivação da Aprendizagem. I Simpósio Nacional de Ensino de Ciência e Tecnologia.

Constituição do Brasil (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm.

Dias, P. (c2020). O que é usabilidade? Recuperado de https://www.pedrodias.net/b iblioteca/o-que-e-usabilidade

Delors, J. (1996). Learning, the Treasure Within: Report to UNESCO. International Commission on Education for the Twenty-first Century. UNESCO.

Earth3dmap (2020). Recuperado de https://earth3dmap.com.

Fernandes, J. H. C. 2003. Qual a prática do desenvolvimento de software?. Ciência e Cultura, 55 (2), 29-33. Recuperado de http://cienciaecultura.bvs.br/pdf/cic/v55n2/15526.pdf.

Jardim, R., & Domingues, T. S. (1998). Metodologia de Desenvolvimento de Software Educativo: Aplicação em Educação Ambiental e Microinformática. Brasília, DF, Brasil.

Levy, P. C. (2009). Cibercultura. São Paulo: Editora 34.

MAE. (2020). Museu de Arqueologia e Etnologia da UFPR. Recuperado de http://www.mae.ufpr.br/?p=1395.

Mishra, P., & Koehler, M. J. (2008). Introducing technological pedagogical content knowledge. Annual Meeting of the American Educational Research Association, 1-16.

Pereira, A. S., et al. (2018). Metodologia da pesquisa científica. Santa Maria, Rio Grande do Sul: UAB/NTE/UFSM.

Ribeiro, J. P. M. (2020). Filmes e softwares educacionais no ensino de Física: Uma análise bivariada. Research, Society and Development, 9 (8). DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i8.4998.

Silva, A. C., & Gomes, A. S. (2015). Conheça e utilize software educativo. Recife: Pipa Comunicação.

Socrative. (2020). Meet Socrative: Your classroom app for fun, effective engagement and on-the-fly assessments. Recuperado de https://www.socrative.com/.

UNESCO. (2009). Padrões de competência em TIC para professores: marco político. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/ images/0015/001562/156210por.pdf.

Valdivia, I. J. (2008). Las políticas de tecnología para escuelas en América Latina y el mundo: visiones y lecciones. Santiago de Chile, Chile: Naciones Unidas. Recuperado de https://www.cepal.org/es/temas/tecnologias-de-la-informacion-y-las-comunicaciones-tic.

Zanela, M. (2007). O Professor e o "laboratório" de informática: navegando nas suas percepções. Curitiba, PR. Recuperado de https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/11296.

Published

11/09/2020

How to Cite

ROSA JÚNIOR, C. H.; FERREIRA, C.; RUFINO, H. L. P.; NAKAMOTO, P. T.; CUNHA, T. Geo Inspiration – a collaborative site in Geographic content for High School. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 9, p. e867998034, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i9.8034. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/8034. Acesso em: 27 nov. 2024.

Issue

Section

Educational Objects