Music as a methodological teaching tool

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33448/rsd-v12i2.39438

Keywords:

Biological Sciences; Culture; Music; Teaching tool.

Abstract

Music has been an essential part of the transmission of knowledge since time immemorial, being part of the construction of knowledge and a way of transmitting it and of history itself. However, as education has gone through institutionalization processes, it has lost this important transcendental tool and is no longer used as a teaching tool. Thus, this paper presents an investigation into the use of music as a teaching-learning method. The justification for this work is the very cultural formation of the human being, always based, since the beginning, on music, dance, and conversations, which was the teaching method when knowledge was passed from generation to generation. The use of music has been presented since the Greeks as a discipline necessary for the formation of the individual, losing its important space only after the advent of public schooling and the need for practical training. The disciplines with the intention of human formation have increasingly lost their space. It is necessary to revive the importance of the use of music as an essential tool for teaching. The general objective of this work was to understand how music can be used as a teaching-learning tool in elementary school, considering the classes of natural sciences in the public school system. The methodology used was bibliographic research as a basic theoretical basis and qualitative field. The final results of this work were that the authors agree on the importance of music for the development of knowledge and especially in innovation in the transmission of knowledge, even though the biological sciences are a more precise area of knowledge, it can still have more sensitive tools for its transmission, and music is an important tool. The focus of this work was to better understand music and its use in the teaching learning process and the possibilities present today. Music is closely linked to the individual being and his formation as a subject.

References

Barros, M. D. M. (2014). O uso da música popular brasileira como estratégia para o ensino de ciências (Tese de doutorado). Instituto Oswaldo Cruz-Fiocruz., Rio de Janeiro, Brasil.

Barros, M. D. M., Zanella, P. G., & Araújo, T. C. (2013). A música pode ser uma estratégia para o ensino de ciências naturais? Analisando concepções de professores da educação básica. Revista Ensaio, 15(1), 81-94. https://doi.org/10.1590/1983-21172013150106

Bennett, R. (1986). Uma breve história da música. Tradução Maria Teresa Resende Costa. Jorge Zahar, 80p.

Coutinho, L. R. (2014). Integrando música e química: uma proposta de ensino e aprendizagem (Dissertação de mestrado). Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, Brasil.

Figueiredo, S. (2010). O processo de aprovação da Lei 11.769/2008 e a obrigatoriedade da música na Educação Básica. In Anais do XV ENDIPE (Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino): Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente, Belo Horizonte.

Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra, 139p.

Galdino, V. T. (2015). A música como ferramenta pedagógica no processo de aprendizagem. Revista Eventos pedagógicos, 6(2), 258-267, 2015.

Gerhardt, T. E., & Silveira, D. T. (2009). Métodos de pesquisa. Universidade Aberta do Brasil – UAB/UFRGS e SEAD/UFRGS. Editora da UFRGS, 290p.

Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. (4a ed.): Atlas, 101p.

Granja, C. E. S. C. (2005). Música, conhecimento e educação: harmonizando os saberes na escola (Tese de doutorado). Faculdade de Educação Universidade de São Paulo (SBD/FE), São Paulo. Brasil.

Granja, C. E. S. C. (2006). Musicalizando a escola: música, conhecimento e educação. Escrituras, 160p.

Massarani, L., & Moreira, I. C. (2007). Música e Ciência: Ambas filhas de um ser fugaz.In:Reunión De La Red De Pop Y IvTaller Ciência, Comunicación Y Sociedad, Anais Centec, 10(2007), San José, Costa Rica.

Paixão, G. C., Lima, L. A., Colaço, N. D. J. O., Lima, R. A., Casimiro, T. C., Castro, L. H. P., & Pantoja, L. D. M. (2017). Paródias no ensino de microbiologia: a música como ferramenta pedagógica. RECIIS-Rev. Eletron. Comun. Inf. Inov. Saúde, 11(1), 1-12.

Piaget, J. (1970). O nascimento da inteligência na criança. Zahar, 392p.

Pires, D. C. (2019). História da música: antiguidade ao barraco. Indaial: UNIASSELVI, 253 p.

Ribas, L. C. C., & Guimarães, L. B. (2004). Cantando o mundo vivo: aprendendo biologia no pop-rock brasileiro. Ciência e Ensino, 2, 1-6.

Rocha, V. C., & Boggio, P. S. (2013). A música por uma óptica neurocientífica. Per Musi, 27, 132-140. https://doi.org/10.1590/S1517-75992013000100012

Silva, E. S. P., Pereira, I. B., & de Melo, S. M. F. (2015). O uso da música no ensino de biologia: experiências com paródias. In Anais do Congresso de Inovação Pedagógica em Arapiraca, 1(1), 1-9.

Silva, V. S. S., & Lopes, C. A. N. (2020). A música como instrumento pedagógico no processo de ensino-aprendizagem. Revista multidisciplinar e de psicologia, 14(52), 1-12.

Souza, E. S. (2018). Percepção de professores acerca da contribuição da música para o ensino de ciências e biologia (Monografia). Universidade Federal da Paraíba-UFPB, Areia, Paraíba, Brasil.

Published

13/02/2023

How to Cite

BARBOSA, A. C. Z. .; SANTOS, M. A. F. dos .; MAIA FILHO, A. .; ROCHA, M. I. .; MAIA, G. M. de A. .; MOREIRA, A. M. T. .; SAMPAIO, R. S. L. .; RODRIGUES, F. C. .; SILVA, V. B. da .; PEREIRA, F. D. .; PEREIRA, M. E. da S. S. .; ALMEIDA-BEZERRA, J. W. Music as a methodological teaching tool. Research, Society and Development, [S. l.], v. 12, n. 2, p. e29112239438, 2023. DOI: 10.33448/rsd-v12i2.39438. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/39438. Acesso em: 20 apr. 2024.

Issue

Section

Human and Social Sciences