Educational games: Transdisciplinary impact on learning and scientific outreach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33448/rsd-v13i1.44786

Keywords:

Educational games; Scientific dissemination; Meta-analysis; Science education; Teaching.

Abstract

This research aimed to assess the transdisciplinary impact of educational games, highlighting their effective implementation across various disciplines and school levels. Additionally, it sought to establish guidelines for educational adaptation, aligning game mechanics with pedagogical objectives and fostering innovation in educational game development. Based on publications from ENPEC XIII, the research underscored the importance of games in the educational context and scientific outreach, showcasing positive outcomes in the classroom. Games were explored as didactic tools in both formal and non-formal settings, with an emphasis on mediating the environment to promote interaction and experimentation. The theoretical analysis incorporated Gee's perspective on constructivist environments and Mayer's multimedia cognitive model. The methodology involved a meta-analysis of articles in ENPEC XIII, categorizing them into pedagogical practices and guidelines for evaluating educational games. Results highlighted the diversity of games, revealing applications across various disciplines. The conclusion emphasized the need for clear guidelines for the effective adaptation of educational games, stressing the importance of aligning game mechanics with educational objectives and conducting rigorous assessments to ensure their effectiveness in the educational process. The study encouraged dialogue among educators, developers, and experts to drive the creation of innovative and effective educational games.

References

Bernardo, M. L., Lira, F. D., Marques, R. S., & Figueiredo, T. F. (2022). Desenvolvimento de um guia didático destinado à avaliação e validação de jogos educacionais aplicados no ensino e na divulgação científica. XIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Editora Realize.

Bürger, C. A. C., & Ghisleni, T. S. (2019). Educação e jogos: análise educomunicativa sobre a implementação de jogos em ambientes de ensino. Research, Society and Development, 8(4), e4684900-e4684900.

Gagne, R. M., Wager, W. W., Golas, K. C., Keller, J. M., & Russell, J. D. (2005). Principles of instructional design, Wiley Online Library.

Gee, J. P. (2003). What video games have to teach us about learning and literacy. Computers in entertainment (CIE), 1(1), 20-20.7.

Lourenço, J. O. S., & Monteiro, B. A. P. (2022). Decolonialidades no ensino de ciências e matemática: Os jogos de Mancala pelas narrativas docentes. XIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Editora Realize.

Machado, A. F. P., Chaves, M. V., & Pedreira, A. J. L. A. (2022). Desafios encontrados na aplicação de jogos sobre microbiologia e higiene em classe hospitalar. XIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Editora Realize.

Malaby, T. M. (2007). Beyond play: A new approach to games. Games and culture, 2(2), 95-113.

Marandino, M. (2008). Educação em museus: a mediação em foco, Editora X.

Mayer, R. E. (2019). Computer games in education. Annual review of psychology, 70, 531-549.

McDonald, J. L. (1989). Cognitive development and the structuring of geometric content. Journal for Research in Mathematics Education, 20(1), 76-94.

Melo, A. M. F. de, & Silva, J. R. R. T. da. (2022). Imaginação e avaliação pelo modelo do EGameFlow em um jogo digital sobre ácidos e bases. XIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Editora Realize.

Oliveira Júnior, C. I., Cardoso, A. T., Rodrigues, R. P., Resende, R. X., de Oliveira, G. F., & Klein, K. V. (2020). Jogos e aprendizado: ensinando propriedades coligativas por meio de um jogo didático. Research, Society and Development, 9(4), e118942925-e118942925.

Oliveira, V. A. de, Santos, J. D. dos, Porto, M. D., Carvalho, P. S. de, & Miranda, S. do C. de. (2022). Jogos, Simulações e Gamificação no Ensino de Física na Perspectiva Sociointeracionista. XIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Editora Realize.

Pedreira, A. J., & Alves, R. J. L (2021) Jogos didáticos nas aulas de anatomia e fisiologia humana contribuindo para o processo de aprendizagem dos estudantes. XIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Editora Realize.

Pereira, A. S., Shitsuka, D. M., Parreira, F. J., Shitsuka, R. (2018). Metodologia de pesquisa científica, UFSM.

Rogers, A. (2004). Looking again at non-formal and informal education-towards a new paradigm. London: the encyclopaedia of informal education. https://infed.org/looking-again-at-non-formal-and-informal-education-towards-a-new-paradigm/

Rosenthal, S., & Ratan, R. A. (2022). Balancing learning and enjoyment in serious games: Kerbal Space Program and the communication mediation model. Computers & Education, 182, 104480.

Santos, L. R., Domingues, K. C. C. M., & Peixoto, M. A. P. (2021) Aprendizagem baseada em jogos e aspectos metacognitivos. XIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Editora Realize.

Savi, R., & Ulbricht, V. R. (2008). Jogos digitais educacionais: benefícios e desafios. Renote, 6(1).

Silva, G. S. C. da, Câmara, H., & Del-Corso, T. M. (2022). Trabalhando representação de gênero, nacionalidade e área de conhecimento com o jogo pedagógico "cara a cara dxs cientistas". XIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Editora Realize.

Silva, A. M. T. B., Magalhães, J. S., & Mangueira, R. T. S. (2021). Práticas de ensino com uso de jogos matemáticos no processo de ensino e de aprendizagem. XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Editora Realize.

Silva, R. A. L. da, & Resende, D. Q. de. (2022). Jogos Digitais e Investigação Científica em tempos de pandemia: uma proposta para o Ensino Fundamental I. XIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Editora Realize.

Soares, B. R., Barbosa, A. O., Silva, C. A. da, Lopes, V. M. R., Bozelli, R. L., & Santos, L. M. F. dos. (2022). Jogo "Vida na Lagoa da Mata": Entrelaçando ensino de ciências e divulgação científica na Floresta Nacional de Carajás (PA). XIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Editora Realize

Sousa Lima, T. M., de Sá Menezes, R. D. F., Barradas Filho, A. O., Barros, A. K. D., Viana, D., Cabrejos, L. J. E. R., & Junior, J. B. B. (2020). Desenvolvimento e Aplicação de Jogos Sérios para o Ensino de Cinética Química. Research, Society and Development, 9(7), e197973760-e197973760.

Vaz, T. C. A. G., & Marques, R. S. (2021) O uso de jogos educacionais no ensino da herpetofauna: uma revisão integrativa da literatura. XIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Editora Realize

Published

13/01/2024

How to Cite

CARVALHO, C. H. C. .; OLIVEIRA, A. F. . Educational games: Transdisciplinary impact on learning and scientific outreach. Research, Society and Development, [S. l.], v. 13, n. 1, p. e6013144786, 2024. DOI: 10.33448/rsd-v13i1.44786. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/44786. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Teaching and Education Sciences