Comic books: Experience report in an art studio
DOI:
https://doi.org/10.33448/rsd-v13i4.45644Keywords:
Comic books; Artistic production; Art.Abstract
The study aims to describe the language characteristics of comic books created in an art studio. A descriptive method with a qualitative approach was employed, using the experience report technique. Data was gathered from an art studio in Parintins, Amazonas, Brazil. It was observed that the thematic focus of the work at the studio revolves around depicting the Amazon people through comic books. Therefore, culture is spread in order to positively influence art throughout the region, considering the description of the artistic process that passes through the hands of studio members who are trained by the creator and local coordinator, thus making it an essential part of comic book construction. The studio attracts visual arts students, individuals from various artistic backgrounds, and members of socio-cultural movements and Non-Governmental Organizations with cultural interests. It is therefore concluded that comic books created at the studio reflect an engagement with the Amazonian scenario and the culture of the people in Parintins, serving as a means to disseminate knowledge and narrate stories related to the original peoples, caboclos, and riverside dwellers of the Amazon region.
References
Bonin, I. T. (2015). Cosmovisão indígena e modelo de desenvolvimento [Indigenous worldview and development model]. Porantim: Encarte Pedagógico, (5), 1-4. https://cimi.org.br/wp-content/uploads/2020/01/Porantim376_JunJul_Encarte-2015.pdf
Caetano, K. (2023). Povos indígenas nas HQs em números. Mina de HQ. https://minadehq.com.br/povos-indigenas-nas-hqs-em-numeros/
Cunha, R. M. (2013). História em quadrinho: um olhar histórico. Revista Científica Semana Acadêmica, (10). https://semanaacademica.org.br/system/files/artigos/historiaemquadrinhoumolharhistorico.pdf
Eisner, W. (2005). Narrativas gráficas de Will Eisner (L. L. Manto, Trans.). Devir.
Gama, L. (2023a). A cosmovisão resumidamente é como os povos indígenas concebem o mundo. Instagram [Photograph]. https://www.instagram.com/p/C0CDqyYMvxS/?igsh=MWlhOXNjMjZ5dzZzeA==
Gama, L. (2023b). O concreto não consegue abafar a nossa ancestralidade [Photograph]. Instagram. https://www.instagram.com/p/C2ILtBMrKgI/?igsh=OXgxaTNscjVsMDNu
Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social (6th ed.). Atlas.
Luyten, S. M. B. (2011). Texto 3: quadrinhos na sala de aula. In Ministério da Educação (Ed.), História em quadrinhos: um recurso de aprendizagem (Vol. 1, pp. 21-26). TV Escola/Salto para o Futuro. https://www.noticiasead.com.br/images/stories/pdf_ppt_Doc/181213historiaemquadrinhos.pdf
Luyten, S. M. B., & Lovetro, J. A. (2018). Efeito HQ: uma prática pedagógica. Efeito HQ. https://efeitohq.com/livro-efeito-hq-ed01.pdf
Marcuschi, L. A. (2008). Produção textual, análise de gêneros e compreensão. Parábola Editorial.
McCloud, S. (2005). Desvendando os quadrinhos (H. Carvalho & M. N. Paro, Trans.). M. Books.
Moura, M., Gama, L., & Pimentel, R. (2021). Histórias e mitos indígenas da Amazônia. Escola Afro-Amazônica.
Mussi, R. F. F., Flores, F. F., & Almeida, C. B. (2021). Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico [Assumptions for the preparation of an experience report as scientific knowledge]. Práxis Educacional, 17(48), 60-77. https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9010/6134
Oliveira, C. A. G. 2004 (2022). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula [Review of Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula, Rama, A., Vergueiro, W., Vilela, T., & Ramos, P.]. 9ª Arte, 10(1), 1-8. https://www.revistas.usp.br/nonaarte/article/view/198170/184330
Perfil. (2024). In Dicio, Dicionário Online de Português. https://www.dicio.com.br/perfil/
Prodanov, C. C., & Freitas, E. C. (2013). Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico (2nd ed.). Feevale.
Ramos, P. (2019). A leitura dos quadrinhos (2nd ed.). Contexto.
Rampazzo, L. (2002). Metodologia científica: para alunos dos cursos de graduação e pós-graduação (8th ed.). Edições Loyola.
Rezende, L. A. (2009). Leitura e formação de leitores: vivências, teórico-práticas. Eduel.
Santos, J. B. M. (2020). A produção de histórias em quadrinhos independentes brasileiras no contexto Potiguar. [Bachelor Degree, Universidade Federal do Rio Grande do Norte]. Repositório UFRN. https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/47419/1/ProducaoHistoriasQuadrinhos_Santos_2020.pdf
Seivewright, S. (2009). Fundamentos de design de moda: pesquisa e design (E. Furmankiewicz & S. Figueiredo, Trans.). Bookman.
Silva, E. L., & Menezes, E. M. (2001). Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação (3rd ed.). Laboratório de Ensino a Distância da UFSC. https://cursos.unipampa.edu.br/cursos/ppgcb/files/2011/03/Metodologia-da-Pesquisa-3a-edicao.pdf
Souza, B. C., Carvalho, E. O., & Trentin, R. C. (2021). O uso da história em quadrinhos como ferramenta motivadora nas práticas de letramento: uma proposta didática intertextual entre gêneros a partir da obra “O Diário de Anne Frank em Quadrinhos” [Graduation, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo]. Repositório IFES. https://repositorio.ifes.edu.br/bitstream/handle/123456789/1533/TCC_Hist%c3%b3ria_Quadrinhos_Ferramenta_Pr%c3%a1ticas_Letramento.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Souza, L. D., & Vieira, A. G. (2022). Histórias em quadrinhos: uma experiência metodológica de ensino [Comics at school: A methodological teaching experience]. Revista Educação Pública, 22(46). https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/22/46/historias-em-quadrinhos-na-escola-uma-experiencia-metodologica-de-ensino
Vergueiro, W. (2004). Uso das HQ no ensino. In A. Rama, W. Vergueiro, T. Vilela, & P. Ramos. Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula (pp. 7-30). Contexto.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Andrey Marques Martins; Jadson Justi; Luciano Souza de Souza; Corina Fátima Costa Vasconcelos; Fernanda Priscila Alves da Silva; Jamson Justi; Edrilene Barbosa Lima Justi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2) Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.